Tallinn, Estland

Då var det dags att resa igen. Den här gången till Estlands huvudstad Tallinn vars gamla stad, Vanalinn, är på UNESCOs världsarvslista och en riktigt bra bevarad Hansastad.
Jag var här för över 10 år sedan men det blev inte så mycket tid i gamla staden. Då gick resan hit med båt och bara en natt i staden. Den här gången blev det flyg på bonuspoäng med SAS Plus så vi kom igenom Arlanda snabbt. Bra med frukost på tidiga plan också.

2022-06-23
Efter vi lämnat väskor på hotellet gick vi mot gamla stan. Vid en av de östra ingångarna finns Frihetstorget och frihetskorset. Det estniska frihetskriget varade 1918–1919 där de fick främst hjälp av Storbritannien att mota bort Bolsjevikerna.

Det märktes tydligt att Estland tar ställning för Ukraina. Flaggor syntes lite här och det gjordes inte i skymundan. Ukraina/Estland

Innan 12 var vi på plats i gamla staden och dess stenbelagda gator.

Runt gamla stan finns en ringmur med 26 torn (Initialt 45 st). Delar av muren är rivna och vissa delar ersatta med husväggar men det är hela 1.85 av 2.35km kvar. Muren är från 1200-talet.

Längs i väster av gamla stan ligger Domberget med ett medeltida slott som Johan III rustade upp då Estland var svenskt. Slottet byggdes av en dansk kung. Idag är det parlamentsbyggnad.

Bredvid slottet ligger Alexander Nevsky-katedralen. En riktigt fin kyrka byggd i slutet av 1800-talet. Många estländare ogillade kyrkan då den likaställdes med ryskt förtryck och myndigheter bestämde att riva kyrkan 1924. Det blev aldrig av då det inte fanns de pengar som behövdes till att riva den massiva konstruktionen.

Piiskopi utkiksplats

Trånga gränder

Ännu trängre gränder

Det finns flertalet utkiksplatser runt muren

Vägen ner mot Long Leg Gate Tower

Här trodde jag att vi kommit till Sveriges ambassad men det visade sig att det var Moderaterna som hade en lokal här.

Mitt i gamla stan ligger Rådhustorget med det medeltida rådhuset. En härlig plats att sitta på uteservering på.

På vintern återuppstår platsen som en handelsplats igen då julmarknaden hålls här. På sommaren finns det bara uteserveringar.

Ett litet hus från 1600-talet ligger inklämt bland de större.

Fantastiska portar finns till många av husen. Det här är en av dem.

Katariina Käik är en gränd där man kastas rakt tillbaka till medeltiden. Stora stenar står lutade mot den vägg som hör till Katariina-kyrkan. Vissa av dem daterade till 1300-talet.

Vi hade mycket kvar att utforska men nu kände vi för ett brake. Vi gick till hotellet och checkade in. Vår rumskategori låg på våning 24, högst av de man bor på. Hissen tog bara några sekunder att åka upp med. Rummet var det inte något fel på. Stor hall och stort badrum. Här skulle vi kunna bo några dagar.

Utsikten från fönstret gick inte heller av för hackor. Den högsta byggnaden till höger är Hotell Viru. På våning 23 avlyssnade Sovjetiska KGB 60 av de 420 rummen. Dessa rum delades ut till viktiga personer som politiker, journalister etc.

Vi blev bra välkomnade av hotellet. De hade gjort i ordning en frukttallrik åt oss 🙂

På köpcentret i närheten köpte jag lite estländska öl som stoppades i kylskåpet.

30 minuters vila sen bar det ner till torget igen. Vi letade efter ett bra ställe att ta det lugnt på. Nje, inte här….

Den här porten gjordes 1597. Såna hittar man inte på Beijer eller Bygg Max.

“Vårt ställe”, en mysig liten uteservering, hittade vi vid Sveriges ambassad. Kul att se en ukrainsk flagga där med.

Porten vid Bremini-tornet

På vägen hem gick vi förbi Estlands nationalopera. Bommarna utanför var originella.

2022-06-24
En lugn morgon på hotellet. Det var inte så mycket folk nu. Estland har tydligen helgdagar. Igår var det segerdagen, idag midsommardagen. Vi tyckte väl att det var lugnt igår också. Knappt någon trafik på gatorna där vi rörde oss.
Idag skulle vi gå lite utanför gamla staden. Vid Frihetskorset gick vi uppför backen och genom ett flertal parker. Vi gjorde en snabb avstickare till Karls kyrka. Kyrkan är byggd till Sveriges kung Karl XI minne.

Härlig miljö i parkerna och lite skugga från den varma solen. På västra sidan gamla stan var det vackert.

Vi tog en fika i parken innan vi gick in igen vid Klosterporten.

Det största tornet har jag inget namn på men det andra heter Bastutornet.

Här har vi Nunnetornet närmast i bild.

Gränd med Sankt Olavs kyrka i bakgrunden.

Det var dags att vika av från gamla stan igen. En liten port ledde oss ut till Gammelstadens gemensamma trädgård. Vy från utsidan av muren.

Det blev en rask promenad ned till hamnen. Här ligger Linnahall. Ett kulturhus som byggdes inför de Olympiska spelen (segling) 1980. 1991 bytte det namn till Linnahall. Innan hette det Lenins kultur- och sportpalats. Det var dyrt att underhålla och ishallen stängdes 2009 och konsertlokalen 2010. Diskussioner pågår om det ska räddas. I mitt tycke ser det ut som någon slags armébas från Sovjet-tiden.

Det behövdes en rundtur på vägen tillbaka med glass och vattenstopp innan vi gick in i ringmuren igen. Den här gången via porten vid Tjocka Margareta. Kanontornet skulle skydda mot fiender från havet.

Sankt Olavs kyrka var stängd så den ska vi besöka en annan dag och ta en tur upp i tornet.

En av alla dessa portar

På väg mot torget passerade vi ryska ambassaden. Där är det protester mot deras krig i Ukraina. Polisen patrullerade i stort sett hela tiden.

Efter mat på torget och ett besök i mataffären för lite gott till kvällen gick vi hem för dagen. Vi hade varit ute 8 timmar i alla fall.
Vi hade gratis tillgång till bad, bubbel, bastu och relax på översta våningen i skrapan. Det måste vi utnyttja.

En trevlig midsommarkväll.

Utsikt från bassängkanten mot havet.

2022-06-25
Lite mer folk på hotellet nu men fortfarande lugnt. Det kan inte vara så jättemånga av de 390 rummen som är belagda. Vi lämnade Radisson Olümpia och gick österut.

Idag skulle vi gå ett par kilometer till Kadriorg som är ett område med en stor park.

Det var inte så mycket av blomarrangemangen som var i full prakt men lite färger fanns det.

Mitt i parken ligger Presidentpalatset.

Vi kom precis innan ett vaktbyte och tittade på detta.

Lummig lövskog omgärdade presidentens boning.

Palatsets bakgård var omgärdat av en hög stenmur. I andra änden ligger Kadriorgs slott med en fantastisk trädgård.

Neptunus står staty

Min lilla trädgårdsmästare spanar in och planlägger….

Från andra sidan av slottet går en gångväg ner till havet. Där finns en rest bronsstaty som sattes upp 1902 för att uppmärksamma 90-årsdagen av krigsskeppet Russalka (sjöjungfru) som förliste. Korset pekar mot platsen där fartyget sjönk.
Änglar kommer i olika skepnader

Luigetiigi-paviljongen

Det här är en syn man inte ser så ofta där jag kommer ifrån.

Inne i gamla staden siktade vi på Sankt Olavs kyrka. Nu var det öppet så vi kunde gå upp i tornet.

Ett myller av hus och gränder.

Den som ringde i kyrkklockan sprang nog i den här trappen varje timme. Det är 60 höjdmeter upp.

Vi letade oss ned till torget genom nya trånga gränder.

Efter maten gick vi hem och tog det lugnt. Det blev bastu, bubbel, bad och relax på kvällen.
Kvällsbild över Tallinn.

2022-06-26
Sista natten på hotellet. Det var lite mer folk idag men det gjorde inte så mycket. Vi hittade en lugn plats att äta frukost på. En till sväng till gamla stan skulle vi hinna med taxi till flygplatsen. Vi promenerade runt och letade platser vi inte sett tidigare. Vid Viruporten hade vi gått många gånger tidigare.

Cat’s Well hade vi inte sett tidigare. Jag tror inte det är en brunn där de dränkte katter. Det säkert en kvinna som hette Cathrine eller liknande brunnen var döpt efter.

Det blev en tur tillbaka till torget igen. Vi hittade en bra trappa att sitta på.

Dörren på bilden är till Rådhuset som firar 700 år i år. Här var det bra utsikt över torget och människor som passerade. Där var skugga också. 28 grader är tillräckligt varmt för att inte vara i solen för länge.

Dags för att äta lite. De hade inte öppnat riktigt på torget så vi gick vidare. Runt hörnet vid rådhuset ligger Olde Hansa. Ett ställe vi sett tidigare. Jag gick in och frågade om det var öppet och om de hade något lätt som Caesarsallad.

Jag fick svar av en tjej klädd i 1500-talskläder på liknande engelsk dialekt: No Sir, but we serve sallad with smoked meat.
Inredningen kändes också 1500-tal så det här verkade kul att prova.

Jag försökte beställa en Cola Zero men då skulle jag få vänta 500 år 🙂 Det var vatten eller öl som gällde (kanske vin?).
Öl serverades i lerkrus.

När jag tog upp min kamera fick jag höra: Oh sir, you are the great painter

När det var dags att betala frågade tjejen om det var herren som hade de flesta hästarna och ville betala med guld eller silver. Jag brukar lämna dricks om det är bra på en restaurang. Här hamnade alla mina drickspengar för denna resa. Personal ställde upp sig för en bild utan att jag frågade 🙂

Det är inte varje dag maten blir till en upplevelse. Det vi åt var gott också. Ett härligt avslut i Tallinn och en bra resa totalt.

Flygplats och flyg flöt på bra. Maten på planet var inget vidare, en kall pirog. SAS brukar vara betydligt bättre än så.