Knäbäckshusen

Mot Skåne

Så var det dags för sommarsemester. Jag har bara en vecka den här sommaren men har redan haft tre veckor under våren så det är inget synd om mig. Den här gången fick Gunsan bestämma vart vi skulle och hon ville till Mandelmann’s Trägård på Österlen i Skåne. Inte mitt förstaval men vi brukar alltid hitta på roligt ihop och det skulle nog gå bra även denna gång. Vi letade på lite att göra för en vecka och planen blev som kort: Flyg till Sturup och hyrbil, vandring i Dalby Söderskog och Söderåsens Nationalpark, Ystad, Stenshuvud Nationalpark och diverse saker runt på Österlen.

2021-07-11
Flyget blev en ny upplevelse med mask.

Corona-mask

Vi hade tur med bilen då vi beställde en mindre men fick en Volvo v90. Därefter siktade vi på närmaste Sibylla och körde. Gas handlade vi i Malmö på XXL. Innan hade vi bestämt att vi INTE skulle till Malmö men så blev det ändå. Snabbt in och ut från XXL vid Triangeln rundade vi S:t Johannes kyrka.

Sankt Johannes kyrka

Vår bil stod bakom den. Väl tillbaka vid bilen såg vi att någon sprayat färg på nummerplåt och en sidospegel. Kul stad…. Tur vi hade försäkring som täckte detta i alla fall.

Vi åkte sedan till Dalby Söderskog Nationalpark. Ompackning vid Dalby Söderskog.

Ombyte/ompackning

Där vandrade vi en runda i Europas minsta nationalpark.

Dalby Söderskog Nationalpark

Dalby Söderskog Nationalpark (blogg)

Efter Dalby åkte vi till Eslöv för att fylla på vatten och köpa bröd, mjukost och lite annat. Nu väntade två dygn i Söderåsens Nationalpark.

Söderåsens Nationalpark

Söderåsens Nationalpark (blogg)

2021-07-13
Ingen ytterligare vandalisering av bilen 🙂

#¤%&@ vandaler

Halva dagen hade gått och hunger krypte närmare igen. Det blev korv med pomfrittes på Sibylla och sedan direkt till Trelleborg för en dusch. Tanken var att bo i Ystad men det fanns inga hotell under 4500:- per natt lediga.

Utsikt från Clarion hotell

På eftermiddagen kollade vi runt i staden.

Mindre gata i Trelleborg

Sankt Nicolai Kyrka

Trelleborgen är en rekonstruktion av borgen uppbyggd på sin ursprungsplats. En fjärde del av den i alla fall. 1989 revs det gamla sockerbruket för att bygga bostäder. Då hittades den 125 meter i diameter (inre) stora borgen som hade 6 meter hög pallisad av ek.
Här kunde vikingarna segla in i en lagun och nå borgen. Vikingahus finns också på plats “inne” i borgen.

Trelleborgen

Det blev en sväng genom stadsparken också innan vi skulle tillbaka till hotellet för fläskfilé och god potatissallad(-ish). Skön natt i svalt rum väntade nu.

Hotellrum

2021-07-14
Efter en tidig frukost åkte vi till Smygehuk. Sveriges sydligaste plats.

Smygehuk

Köpmansmagasinet, Smygehuk

En stor del av dagen skulle läggas i Ystad. Vi parkerade bilen vid vattnet och gick upp mot gamla delar av staden.

Ystad blir kanon

Det visade sig att den gamla delen var väldigt stor. Jättefina gator med små hus och en del gamla också.

Vackra Ystad

Korsvirkeshus

Sankta Maria kyrka började byggas runt år 1200. Från början var det förmodligen en romansk basilika med plant tak men omkring 1275 fick mittskeppet spetsbågsvalv varav ett ännu finns kvar.

Sankta Maria kyrka

Vackert inuti Sankta Maria kyrka

Maffigt

Korsvirkeshus

Klostret i Ystad är ett före detta gråbrödrakloster i Ystad, grundat år 1267. Det är en av de äldsta och bäst bevarade klosteranläggningarna i Sverige.

Gråbrödraklostret

Gunsan i klosterträdgården

Trivs bland blommor

Klosterdammen

Vart jag än vred huvet såg jag dessa små fina gator.

Vackra Ystad

Per Hälsas gård är en av de bäst bevarade gamla korsvirkesbyggena. Det är ett helt kvarter med korsvirkeslängor från 1600-, 1700- och 1800-talet.

Per Hälsas gård

På en annan gård åt vi våfflor och fick oss en varsin god glass till efterrätt innan vi åkte vidare mot Kivik.
På plats började vi med ett besök på Kiviks Musteri. Där var det mycket folk men vi hittade vår väg in och kunde köpa en av deras finaste cider, Holsteiner Cox Orange.

Kiviks Musteri

Efter det tog vi middag på Buhres i Kivik. Det blev fisk så klart. Lax för mig och sill för Gunsan. Mätta och belåtna stegade vi mot ÖsterlenGlass som ligger ett stenkast därifrån och fick oss en riktigt god glass.

ÖsterlenGlass

Det var fortfarande väldigt varmt men vi var tvungna att åka till Stenshuvud om vi skulle hinna med den tur vi tänkt oss.

Stenshuvud Nationalpark

Stenshuvud Nationalpark (blogg)

2021-07-15
Efter frukost vid tältplatsen vid Stenshuvud åkte vi norr om Kivik mot Haväng. Havängsdösen är en gravplats från stenåldern, som kom till allmänhetens beskådande först efter en rejäl höststorm under början av 1800-talet.

Havängsdösen

Vi hade sett några kyrkor här nere och konstaterade att många av de små på landsbygden var liknande med gavlar av trappstegsmodell. Likaså var det här vid Ravlunda och kyrkan från 1200-talet.

Ravlunda kyrka

Inuti Ravlunda kyrka
Skepp hänger vid avbild av sjöfararnas skyddshelgon
En dörr som varit med länge

Vi fick en intressant berättelse av en dam som jobbade här om hur svenskarna kom och tog kyrkan från danskarna. Kyrkan var också med i filmen Bombi Bitt och jag där Stellan Skarsgård gör premiär på film. Filmen är baserad på boken som Fritiof Nilsson Piraten skrev 1932. Han är också begravd på kyrkogården. Bredvid Piraten ligger en annan känd svensk i Olle Adolphson. Han som sjunger om det gåtfulla folket, Barn är ett folk och de bor i ett främmande land…..

Olle Adolphson

På väg mot Christinehof Slott stannade vi till vid Hallamölla Vattenfall. Här var det knökfullt med folk men vi tog oss ner för att titta i alla fall. Fallet var finare än vad jag kan visa men det stod folk överallt med mobiltelefoner och slkulle ta bilder på varandra.

Del av Hallamölla Vattenfall

Vi snabbade oss iväg mot slottet Christina Piper byggde 1737 till 1740.

Christinehof Slott

Mäktigt golv
Sällskapsrum
Turist
Sovrum
Tidig modell av duschkabin

Nu var det dags att leta oss till Hammenhög där vi skulle bo. En dusch stod högt på listan. Först ett stopp på vägen för lite godis.

Österlen chokladfabrik

Vi checkade in, duschade och åkte vidare direkt efter en liten vila. Först stannade vi vid ett fält där det var gott om vallmo

Fällt med vallmo

Senare åkte vi till Kåseberga och gick till Ale stenar. Dessa stenar är en fornlämning bestående av 59 stenar i en så kallad skeppssättning. Skeppssättningen är 67 meter lång och 19 meter bred och är Sveriges största bevarade. År 550 till 800 efter kristus restes stenarna men begravningar kan ha skett på platsen tidigare.

Ale stenar från luften

Gunsan vid stenarna

På vägen hem fick vi ett härligt kvällsljus på himlen.

Kvällsljus

2021-07-16
Den här dagen började med en sång för Gunsan. Det blev bara en vers av Ja må hon leva…
Frukosten på boendet var stökig men vi blev mätta i alla fall. Snabbt iväg till Djupadal och Mandelmanns trädgård.

Mandelmanns trädgård

Det här var något Gunsan hade pratat om flera år. Själv hade jag bara sett några minuter av tv-programmet.

Lycklig

Jag tyckte också det var kul där. De tar väl hand om sin gård och är en självförsörjande gård.

Blomma

Egen damm
Ankgänget
Grönsaksodling

Ringblomman används till matlagning och salvor.

Ringblomma

Vi gick runt och kollade på det mesta här. Det var inte bara blommor utan en hel del frukt, grönsaker och nötter också. Mandel hade de så klart 🙂

Mandel

En vacker och skir blomma

I sitt stora växthus träffade vi frun på gården. Hon var konstnärligt lagd och höll på att “bygga om” därinne. Fint växthus lär jag säga.

Damm

Röd näckros

Det här fick jag lära mig var grön och svartkål.

Kålsorter

I nästa lika stora växthus odlades det tomater i massor.

Tomatodling

Herr Mandelmann förklarar

Många olika sorter finns det. Den här heter Blue beauty.

Blue beauty

Det här trädet är tydligen en ikon för gården. Synd inte vädret var bättre. Det kom lite regn när vi gick upp på kullen.

Trädet på kullen

Gunsan tar skydd mot regnet under trädet

regnskydd

Tiden började rinna iväg. Gunsan bjöd på födelsedagsfika med drömpaj, kanelbulle och gårdens egen lemonad i trädgården. På vägen ut tittade vi till hönshuset.

Hönshus

Hungern gjorde sig påmind och vi åkte raka vägen till Simrishamn för mat. En Casear sallad och en kulglass senare promenerade vi genom centrala delarna av staden. Liksom i Ystad heter kyrkan här också Sankt Nicolai. Det började med Sillfiskarnas kapell.

Sankt Nicolai Kyrka

Predikstol
Tillbedjande av sjöfararnas skyddshelgon?
Altare
Simrishamn city
Gata i Simrishamn

Det var många som badade på Öserlen. Speciellt en sån här dag med 28-30 grader. Vi hade problem att få parkering och fick vänta ett bra tag innan det löste sig.
Knäbäck var en lite by som låg strax norr om Kivik. När ett skjutfält anlades 1957 flyttades husen 2 mil söderut under bybornas protester. Ett gäng fina gamla skånehus.

På kvällen åt vi bjudmiddag på boendet. En fantastiskt god lasagne. Det blev någon slags glass till efterrätt.
Efter middag lite vila och packning av väskor för morgondagen.

2021-07-17
Efter frukost startade vi med Glimmingehus. Nordens bäst bevarade borg som aldrig byggts om. Skåne var fortfarande danskt när Jens Holgersen lade första stenen år 1499.

Glimmingehus

Genom åren har hus intill borgen byggts och ändreats. Stekarhuset från 1640 är det senaste. Det har innitialerna HRK och LGS under årtalet (Holger Rosenkrantz, Lene Gyldenstierna).

Stekarhuset

Om man varit olydig kan det gå så här.

Stupstock

Under veckan såg vi jättemånga glador från bilen. För första gången såg vi en när vi inte satt där. Jag hade inget tele med men bättre än inget(?).

Röd glada

Några kilometer från Glimmingehus ligger Järrestad. Vi startade med att besöka kyrkan där. Den har de typiska skånska (österlenska?) trappstegsgavlarna.

Järrestads kyrka

Den fina porten till kyrkan var tyvärr stängd.

Ståtlig port

En kilometer norrut ser vi nästa port. Den var inte lika stor och ståtlig men leder in till Fiskedragsmuseet. Här kan man se massvis av gamla drag och höra en och annan historia.

Fiskedragsmuseet

Leidesdorff
Skeddrag

En del drag har man fiskat med själv också. Som tex myrspinnaren, Bergmanspirken Atom och HiLo.

ABU

Kaleva

Ytterligare en kilometer norrut ligger Dansarens häll. En hällristning som gjorts för ca 3000 år sedan. Där finns fler än 550 figurer och 700 skålgropar.

Dansarens häll

Den vanligaste figuren är fotspår som tolkas som gudarnas fotspår.

Fotspår

Det finns även skepp
Ryttare stående på hästrygg

också den figur som namngett platsen, Dansaren.
Trots skyltar om att inte måla i ristningarna är det något pucko som gjort det. Jag har fyllt i konturer i bilden så att dansaren ska synnas bättre.

Dansaren

Det började närma sig flygresa men först skulle vi besöka Svaneholm slott utanför Skurup. Slottet byggdes omkring 1530 av en Sparre. Det ägdes länge av släkten Gyllenstjärna. Från 1782 har det bytts ägare flera gånger.

Svaneholm slott

Här finns det också en gammal port.

Svaneholms port

Vapenskjöld
Trapphus
Matrum
Sällskapsrum

Vi fick mer eller mindre springa igenom slottet men vi kom med planet i alla fall

Sturup (Malmö airport)

Jag fick lite ny syn på Skåne efter den här resan. Söderåsen var fantastiskt vackert och många små städer likaså.