Blacksåsberget

Igår blev det en tur upp till Hälsingland och ett berg som Nils Holgersson besökt på sin resa genom Sverige(i Selma Lagerlöfs böcker) .Tält och sovsäckar packades tillsammans med gaskök och mat. En ganska lång resa för den tiden vi skulle spendera där men utsikten går inte att klaga på. Det regnade när vi kom fram. Inte hela världen med lite regn men det var ganska blött på backen också. Vi skulle gå en kortare bit innan det blev brant stigning uppför berget. Det var slirigt på väg uppför men vi tog det försiktigt och klarade oss helskinnade. Tanken gick till morgondagens nedstigning. Det skulle bli bättre väder. Hoppas det skulle hinna torka upp också.
Från toppen hade vi milsvidds utsikt när molnen skingrat sig. Vi lagade mat och njöt av tillvaron. Efter ett tag gick vi och letade på en tältplats. Knappt 2 meter från kanten fanns det en fin och plan yta där vi satte upp tältet. Resten av kvällen spenderades sittandes på ett liggunderlag med denna utsikt. Jag hade med lite whisky och Gunsan mumsade choklad. Innan vi lade oss bestämde vi oss för att dra på yttertältet. Lite fukt hade det blivit i luften så det var skönast så. Hur skulle vi nu kunna se om gruvfrun kom för att skrämma oss?

Brant uppför

Förtjänad vile

Matlagning
Vår tältplats
Natten närmar sig med skrämmande steg

Jag vaknade strax efter 5, helt utvilad. Efter lite koll på telefonen gick jag ut och tog några bilder med drönare. Gunsan pysslade i tältet ett tag och kom ut sedan. Vi gick bort en bit för mer drönare och lite andra bilder. Frukost käkade vi vid tältet. Blåbärssoppa/kaffe och smörgås. Solen steg och temperaturen med den. Prognosen var 6 grader på morgonen. Det var minst det trippla i solen och jag hade kunnat vara utan varm dryck. Det blev en del slappande innan vi plockade ihop tält och ryggsäckar för vandring nedför berget. Några hala rötter här och var men det gick förvånansvärt bra.

Tältet på toppen

Gunsan packar
Berget nedifrån
Berget nerifrån

En härlig utflykt och ett avbrott i vardagslunken