Nytt pimpelfiske

Patrik och jag hade bokat fiske ihop. Det brukar bli en tur varje vinter. Igår fick jag tyvärr beskedet att det var sjukdom i familjen och han måste vara hemma.
Efter att ha grunnat ett tag satte jag klockorna för ett fiske på egen hand. Vaknade en timme försent och var riktigt trött. Trots det släpade jag mig ur sängen och gjorde i ordning mig för fisket. Till morgonmål blev det korv med bröd och räksallad. Detta var sånt som skulla hafts med på resan egentligen men jag tog det på morgonen. Räksalladen var Euroshoppers då de andra var slut. Tror fan inte det var en enda räka i  : /
På vägen ut funderade jag om jag hade fått med kameran som jag lade fram sent kvällen innan på nattygsbordet. Troligtvis inte men det gjorde inte så mycket. Bilder på fiskar har jag sedan tidigare  ; )
När jag väl fått i grejorna var klockan närmare halv nio. Tio minuter senare började det småpillas på mina grejor. Satt och lurade ett tag med fisken men till slut kom den upp.
En lake. Det hade jag inte väntat mig…

Jag trodde mer på en öring eller möjligtvis röding som den betedde sig i vattnet. Kanske kändes den något lätt för någon av dessa arter men den kämpade bra ända upp till hålet. Hur som helst var det liiite kul med en art jag aldrig fått förr. Jag kan erkänna att jag hellre velat kroka av en ädelfisk men jag hade ju hela dagen på mig.
Flyttar mig en bit in mot land och släpper i grejorna igen. Det tar inte lång tid innan det börjas pillas på nytt. Små försiktiga duttningar.
Nämen se en lake  : )

Den första var något kul när det var nytt men nu ville jag ha öring eller röding. Ingen torskfisk tack. Jag bestämmer mig för att testa att fiska i mellanskiktet istället för längs botten och se om det har någon betydelse. Hålet jag fått senaste laken i får duga. Jag vevar upp några meter bara. Tro på fan att det börjar småpillas lite sådär igen… När jag väl krokat fisken så känns det skillnad.
Denna fisk är antingen en sörre lake eller något som jag vill ha.
Jag gissade på det senare…

Fortsatte att hålla mig i mellanskiktet för att slippa dra på fler oönskade fiskar men ibland var jag bara tvungen att prova. Så fort jag släppte ned grejorna till botten small det till. Härligt, en till röding  : )
Som synes var det en till lake…

Helt otroligt. Tre lakar på samma fiskesväng. Jag som aldrig fått någon tidigare. Hur mycket jag än flyttade runt på sjön lyckades jag inte få någon mer fisk. Jag hade ett par känningar som jag misstänker var abborre men inget mer. Fika med choklad och ostmackor smakade kalas och temperaturen på -7/-8 grader var det inga problem att uthärda. Tyvärr hade jag inget annat en en sketen mobilkamera utan autofocus att knäppa med. Det hade varit najs att få något bra kort på lakens fina täckning.