Samevattnet

Denna resa började för ca: 5 år sedan. Då var det planneringsstadiet. Vi lyckades få fram information om vart vi skulle vända oss för att få komma dit men fyra vårar har det varit tvärnit. Nu äntligen släppte det, 6 dagar på ett stängt samevatten skulle det bli.
Tyvärr blev det lite smolk i bägaren då min kamrat i Hudiksvall hade bussines med sin firma som kanske krävde att han skulle åka hem tidigare till ett möte. Hans förslag var då att jag skulle leta på någon annan att åka med (3dagars framförhållning) eller att vi skulle ta två bilar. Då mina närmaste fiskebröder redan plannerat sina semestrar eller kanske jobbade så blev det “Hudik” och jag som skulle åka. Detta var ju ändå VÅR drömresa. Jag åkte upp till Hudiksvall och vi handlade maten tillsammans. Han packade och gjorde klart. När vi hade satt oss i bilarna och rullat några meter hoppade han ur och frågade om vi verkligen skulle ta två bilar. Ja, eftersom du kanske måste åka hem tidigare gör vi så svarade jag. Hans bil rullade ytterligare någon meter innan han åter hoppade ur och säger att det är idioti att ta två bilar och han tänker skita i att åka. Snacka om kompis. Idag är han ingen sådan längre. Jag tyckte det var hemskt dåligt gjort av honom.
Min resa gick alltså vidare ensam. Det kändes knepigt på resan upp men vad f-n skulle jag göra….
I området finns varg, björn, lo, järv, kungsörn, fjällräv och en massa andra djur. Jag var mest orolig att träffa på björn när jag vandrade på kvällen/natten. De andra brydde mig inte nämnvärt. Vandringen som är en av de värre jag gjort tog mig 9 timmar. Då var det ändå bara 14,5 kilometer att gå. Vandringen bestod av 5 timmar gång och 4 timmar vila. Anledningen stavas 40kg packning och månlandskap. “Hudik” skulle bära maten då jag hade allt gemensamt. Jag fick med mig min packning på 35kg inklusive systemkamera med diverse objektiv, kök och bränsle och tremanstält. Jag svor rejält då jag tidigare sagt till ”Hudik” att jag kunde åka själv. Det ville han inte för det var taskigt när vi plannerat detta ihop. Hade jag åkt själv hade ett Hilleberg Akto på under två kg fått följa med istället plus att jag hade bantat annat i packningen. På utvägen hade jag ca: 33 kg på ryggen och 7kg på bröstet i lilla ryggan. Av de 14,5 kilometer som vandrades var minst 13 av dem rejält steniga. Ca 3km var rena stenrös och det var svårt att se var leden gick då det inte fanns någon stig att följa. Jag anlände till destinationen runt fem på morgonen. Först hittade jag ingen plats för tältet men hundra meter vid sidan om leden lyckades jag hitta en finare plats och slog upp mitt Nammatj. Jag la mig ned på kamelkyrkogården och slummrade till. När jag vaknade gick det knappt att andas i värmen. Typiskt att man prickat in den hetaste veckan på hela sommaren (sommaren är inte slut än men kan det bli varmare?).
I dagsljuset tog jag mig ned till vattnet och hittade mycket bättre plats. Där var det i stort sett stenfritt

Efter frukost blev det lite vila i skuggan. Full mundering på för att stå imot mygg, knott, sve och broms. Satte sedan ihop ett av mina spön och kollade av vattnet. Några fina vak här och där men ingen riktig aktivitet. Suget i magen drog mig upp mot tältet igen och en härlig middag av korv och makaroner tillagades. Torkat renkött blev det till efterätt.

När jag diskade såg jag att det var bättre fart på sländorna. Mycket simmande nattsländor och även dagsländor i form av strömslända eller brun forsslända. Viftade lite med spöt igen och två harrar på 0.95kg och 0.8kg krokades av. En fiskekamrat hade gärna fått vara med och fota för att få lite fina bilder men sådan hade jag ingen med nu.
Knoppade in tidigt på kvällen….
Vaknade igen av en otrolig hetta i tältet. Fick lägga mig utanför efter frukost. Ett otrevlig åskväder drog in över mig. Jag låg länge och kollade på det från min viloplats. Blixten slog ned på berget bara några hundra meter ifrån mig och det sprakade i flera sekunder. Åskknallen efter var inte nådig. Här kände jag mig bra liten mitt i ingenstans.
Ett regn drog förbi och efter detta tog jag spöt och fiskade utanför tältet igen. Vadade ut en 7-8 meter och fiskade på en vakande fisk. Att den var fin såg jag på vaken men att det skulle bli pers trodde jag inte. Resans finaste harr vägde 1.35kg och var 45cm plus ett långfinger. Jag fick även fler fina harrar runt min tältplats denna dag. Ingen av dessa mindre än 8hg. Jag ville gärna ha någon fiskbild med mig hem men det är inte lätt att fota utan att döda fisken. En fisk på kilot ids jag inte ta ihjäl och sedan bara äta halva. Jag fiskade med kameran runt halsen en gång och fick denna harr som ser ut att blivit attackerad av gädda. Kanske är det något annat djur som gett sig på den. Hur som helst så klarade den sig fint även efter detta…

Kvällen tillbringades i ett spänne ett par kilometer bort men här blev det bara några sprättar. På tillbakavägen skrämde jag upp några fjällripor med kycklingar. Även här var det rejält stenigt. Ett flertal whisky blev det vid tältet senare. Det kändes riktigt fint att fira med. Jag skickade även ett sms till “Hudik” med texten 1.35 på. Inget svar på detta. Det roliga är att han fiskat harr i 25 år och har pers på 1.2kg. Riktigt fin fisk men här hade han haft chans att bättra på det.

Broms, sve, mygg och knott gillar mig…

Här togs ett flertal fina harrar…

Dagarna såg ungefär likadana ut. Fiske, avkoppling, mat, avkoppling, fiske och sömn. Jag tog även fram teleobjektivet ett par gånger men det blev dåligt använt. Det roligaste jag såg var en Stenfalk men det var när jag hämtade vatten i jokken. En Lappsparv på långt håll var den enda behållningen av att ha släpat 2.5kg extra.
I denna miljö är det härligt att vara…

Vy åt andra hållet där det också finns stor harr…

Vandringen tillbaka gjordes med fem kilo lättare packning. Det jag inte ätit upp grävdes ned skiljt från sina förpackningar som följde med hem. Även denna gång gick jag på natten. Fötterna var inte helt återställda sedan utfärden och det kändes. Senor i knän fick stryk av allt upp och ned från stenar, fötterna fick tryckskador och jag blev totalt utmattad. Lyckades kapa tiden med två och en halv timme varav 30 minuters vandring. Somnade som en klubbad säl i bilen efter att jag fått på mig torra kläder. Vaknade något senare av värmen.
Detta var en väldigt slitsam tur men jag är glad att fått fiska på detta ställe och hade trots allt en trevlig resa…

2 thoughts on “Samevattnet”

1. Is this the moutain camping you told me about??? Really COOL stuff….I miss camping now….sigh….//GK

2. Hi GK, Yes, this is the fishing trip i mentioned. Five days without seeing another human. I prefer to go above the tree line but made an exception since the fishing was really great in this lake system. This area belongs to the native Swedish people so i had to get permission from then to fish there. Thats why the fishing is so good. No one is allowed to fish there without permission and only a few people a year get this. The trip was great but the hiking was terrible. 15 kilometers of stone and no water supply along the way. Since my fishing buddy bailed out i had to carry 40kg to the destination and 35kg back. I will plan next trip with someone else: )