Härjedalsfiske

En tur till Härjedalen med Peppe kom äntligen till skott. Tyvärr har ju vattnet och temperaturen påverkat fisket kraftigt i år och denna gång var inget undantag. Vi kom fram till stugan som är en i mängden av byggnader hos Peppe’s föräldrars sommarställe. Huvudbyggnaden är en fd. skola som är upprustad till toppskick. Det var sent när vi kom och mörkret hade redan brett ut sej i nejden. Vi avslutade kvällen med en whisky och surrade ett tag.
Dagen därpå startade vi det plannerade fisket med att köra “vilse” på skogarna. Kom lite fel så att säga men vi kom iaf. fram till ån. En normalt sett härlig harrström som nu syntes tom. Peppe hade tagit med ul spöt med den lilla kaffekvarnen och lyckades i åns enda (?) sel fånga först en abborre på ca: kilot och sedan en gädda på ca:2,5kg. På två kast .
Någon känning av småfisk blev det men inget på land. Vi avbröt för lunch som Peppe’s föräldrar hade lagat till på grillen. Middagen avnjöts i det underbara lusthuset. Efterrätten, blåbärspaj, hann vi tyvärr inte med då kvällsfisket väntade. Nere vid nacken skulle de stora öringarna tas. Jo, tjena, inte ett napp blev det. Ja, förutom Peppe som lyckades UL:a en gädda på 2kg då förståss. Whisky avslutade även denna kväll.
Vi skulle upp tidigt på morgonen men klockan hade bara stängts av i farten av någon, inte var det jag iaf  ; )  Halv tio klev vi upp, snabb frukost och sedan till vattnet. Vi kom fram till ett Polskt bärplockarläger. De hade lagt beslag på vindskyddet och där hade de sina grejor. Till och med ett kastspö med vobbler (flugsträcka med C&R). Efter diverse svordommar begav vi oss ut i ån för att dra några storharrar. Den annars så fiskrika strömmen verkade helt död. Inte ett påslag på hela tiden. Vi började ge upp hoppet och begav oss “hemåt” för mat. Vi var visst bortbjudna på middag ikväll. Goda kycklingsspett satt som handsken (tur man inte äter surströmming). På kvällen tog vi flytringarna och fiskade i en tjärn. Där fick jag resans första fisk för min del. En öring på 8.5hg. Äntligen, nu jävlar skulle det fiskas. Tyvärr så blev det inga fler. Något enstaka vak syntes men ingen som ville angripa mina flugor. Rådimman kom in och vi hade whisky kvar så fisket avbröts  : )
Sista dagen hoppade vi över fisket och satsade på att komma iväg i tid istället. Trots att fisket var som det var så hade jag ändå en trevlig resa.