New York City, USA

2024-02-21
Nu var det dags för Gunsan och mig att besöka staden som aldrig sover. Lite otippat att jag ska besöka en stad med ~8.5 miljoner invånare men listan med grejer att se var lång så det fick gå bäst det ville. Vi hade direktflyg mellan Arlanda och Newark och det var skönt att slippa mellanlandning. Budet var att det skulle ta 9 timmar men det gick lite snabbare.Utsikt från flygplan

Vi blev hämtade på flygplatsen och åkte Holland Tunnel ut till Manhattan och vårt hotell. Jag kom direkt att tänka på filmen Daylight med Sylvester Stallone. Allt gick dock bra.

Efter incheckning på hotellet gick vi ut och kollade. Brandstegarna kändes igen.Brandstegar

“Parkeringshusen” såg lite annorlunda ut. Dyrt var det också. Ca 55 kr timmen eller $600 i månaden där det finns.Parkeringshus

De som inte parkerade rätt fick fotboja. Precis som på film. 5500 för att få tillbaka bilen.Fotboja

I Greenwich Village hittade vi Washington Square Arch. Triumfbågen byggdes för att fira 100-årsdagen av att George Washington blev USA:s första president.Washington Square Arch

Stora klockor var tidigare vanliga i New York City. En av de finaste står fortfarande på 5:e avenyn och 23:e. Den har stått där sedan 1909. I begynnelsen drogs klockan upp var 8:e dag.The Golden Tiffany Clock

Flatiron Building eller Strykjärnshuset står i korsningen 5:e avenyn och 22:a. Med sina 87 meter och 22 våningar var det en av de högsta byggnaderna i NYC 1902. Husets form beror på den dyra tomtmarken. Inte på något arkitektonisk formgivning. Huskroppen går alltså efter tomtgränsen.Flatiron Building

Vi passerade senare Empire State Building och tittade upp snabbt, högt som satan. Vi fortsatte sen till dagens slutmål Times Square. Ett myller av skyltar i flera kvarter.Times Square

Gunsan på Times Square
Times Square

Efter en lång dag blev det tunnelbanan hem.NYC Subway

2024-02-22

Upp före 06:00, dusch och frukost. Vid 8 var vi på väg mot Rockefeller Center för att gå upp i Top of the Rock. Vid byggandet av Rockefeller Plaza togs den berömda bilden när arbetare sitter på en balk och äter lunch högt uppe i luften.
Högsta byggnaden i affärskomplexet Rockefeller Center.Top of the Rock

Skridskobana utanför Rockefeller Center.Rockefeller Center Ice Rink

Vi åkte upp till observationsplatsen för att få utsikt över staden. Söderut Empire States Building, One World Trade Center och Frihetsgudinnan syns som en liten staty till höger i bakgrunden. I norr finns Central Park och resten av Manhattan.Empire States Building

Central Park

När vi var nöjda med höjder för stunden fortsatte vi mot Central Park, New Yorks lunga. Parken har en yta på 4 x 1 kilometer. Varje år besöks parken av 4 miljoner människor. Jag kan tänka mig att det är trångt på sommaren. Nu var det helt okej.
En bit in står en staty av slädhunden Balto. En husky som var med och fraktade serum mot difteri i Alaska. Det var kallt och eländigt väder. Flygen fungerade inte och tåget stannade i Nenana där rälsen slutade. I 40 minusgrader satte kedjan av hundspann igång. I fem dygn kördes det dag och natt för att kunna leverera serumet till Nome. Hjältarna var många i detta race. Balto var med på sista sträckan.Balto, 1919 – 1933

Bethesda Fountain är en världskänd fontän. Den byggdes för att hedra en akvedukt så att New York fick rent vatten 1842. I filmen Mr.Deeds cyklar Adam Sandler och Winona Ryder på en date i parken och stannar här.Bethesda Fountain

Gunsan på Bethesda Terrace

Här fick jag för första gången se grå ekorre. Den kan bli dubbelt så tung som vår röda ekorre. Efter lite lockande fick jag kontakt med en modig en. Grå ekorre (Sciurus carolinensis).The Squirrel Whisperer

Utsikt över The Lake. Huset med tornen i bakgrunden är The San Remo. Ett lyxigt boende där en 8 RoK med 4.5 badrum kostar 16 miljoner. Där till kommer månadsavgift på $12,026.The Lake, The San Remo

1980 dödades John Lennon i New York utanför hans boende i Dakota Building. Efter hans död anlades monumentet Strawberry Fields på platsen i Central Park där John tyckte om att vara.Strawberry Fields

Sheep Meadow är ett gräsområde på 6 hektar där många New Yorkers har picknick, solar, läser eller bara slappar.Sheep Meadow

Det går också att åka skridskor i Central Park.Wollman Rink

Vi hann inte med mer än en tredjedel av parken men vad vi såg är det klart värt att besöka den.The Pond, Gapstow Bridge

Donald Trump har minst 2 byggnader i NYC. Trump House på Wall Street och denna lilla skrapa på 202 meter vid 5:e avenyn.Trump Tower

Polisbilar syntes och hördes i massor. Det kändes som att det alltid var något blåljus i farten.NYPD, New York Police Department

Fem kvarter söder om Trumps torn ligger St. Patrick’s Cathedral. En romersk-katolsk kyrka som också är den största nygotiska katedralen i Nordamerika. Den har stått där nästan 150 år och når 100 meter upp i luften.St.Patrick’s Cathedral

Inuti katedralen är det bra takhöjd.Inuti St.Patrick’s Cathedral

Runt hela byggnaden sitter vackert dekorerade fönster.Kyrkfönster

Bredvid katedralen ligger The LEGO Store Fifth Avenue. Butiken var stor och hade en hel del utställningsgrejer. Jag köpte med en speciell upplaga för New York med Empire State Building, Frihetsgudinnan, World Trade Center och Brooklynbron till barnbarnen.
Inuti LEGO Store Fifth Avenue.LEGO Store Fifth Avenue

Nu var det dags för American Museum of Natural History. NYC’s världsberömda naturhistoriska museum. Det var svårt att förstå hur stort det egentligen var. Vi var där 3 timmar men hann ändå bara med 2 av de 4 våningarna. Vi såg allt djur från hela världen, historier om människor och deras leverne, geologi och historiska under. Ett jätteintressant ställe helt enkelt.Entré till American Museum of Natural History

Djur på Afrikanska savannen
Föremål från Sydamerika

Gilder Center är inspirerat av canyons från Sydvästra USA.Gilder Center

Blåval i naturlig storlek. Det största djur som någonsin funnits på jorden.Blåval

Fossiler av Homo erectus pekinensis (pekingmänniskan) hittades på 1920-talet. Här en rekonstruktion på hur de kan ha sett ut.Homo erectus pekinensis (pekingmänniskan)

En jättestor geod
Olika kristaller
Grizzlybjörnar

Med trötta ben vandrade vi ner mot Empire State Building. När vi kom fram var det så mörkt det kunde bli. Alla lampor lyser upp NYC på sitt sätt. Vi åkte upp på våning 86. Det går även att komma upp i det smalare tornet på våning 102. Tänk att de smällde upp den här byggnaden 1931. Det var då världens högsta byggnad. Namnet kommer från smeknamnet på delstaten, The Empire State. Utsikten över New Yorks nattljus var häftig.Västerut mot Hudsonfloden

Norrut mot Central Park

Vi tog oss direkt hem efter detta. En lång dag skulle bli en ny lång dag imorgon. Dags för vila.

2024-02-23

Ny morgon och som vanligt ringde det 06:00. I dag skulle vi ta båten ut till Liberty Island och Ellis Island. Båten gick från Battery Park längst i söder på Manhattan. Där har rests ett monument över de 4601 amerikaner som försvann över Atlanten under andra världskriget. Stora block med namnen graverade också denna klassiska symbol.East Coast Memorial

Det var dimmigt idag men när vi närmade oss ön kunde man se Frihetsgudinnan.Frihetsgudinnan i dimma

Ju närmare vi kom desto klarare blev hon. En ståtlig staty som med sin sockel mäter 93 meter upp i luften. Hon var en gåva från Frankrike till USA för att fira hundraårsminnet av USA:s självständighet. Stommen till själva statyn gjordes av Gustave Eiffel (som senare konstruerade Eiffeltornet). Den är sedan klädd i kopparplåt vilken oxiderat och fått dagens färg.Statue of Liberty

Gunsan och jag hade speciella biljetter där vi fick gå upp i kronan på jungfrun. 379 trappsteg behövde vi gå. Första halvan var enkel trapp i vanligt hus. Den andra halvan var en trång spiraltrappa med risk för klaustrofobi. På sommaren när det är varmt och mycket folk får en del panik här.Sista stegen till kronan

Det var ingen speciell utsikt därifrån men det förstod vi redan innan. Kul att ha varit där i alla fall.I kronan på Frihetsgudinnan

Konstruktionen av stål och koppar.Frihetsgudinnans konstruktion

En jungfru och min Gunsan 🙂

Vi åkte första båten ut. När vi lämnade hade det fyllts på med mycket folk.Hej då Frihetsgudinnan

Nästa stopp Ellis Island. 12 miljoner människor emigrerade till USA. Till Ellis Island kom man mellan 1892 och 1954. Innan dess fanns en anläggning i södra spetsen på Manhattan.Ellis Island

En våning upp ligger inskrivningssalen. Hit kunde det komma 5000 personer på en dag. Sjuka, halta och lytta var inte önskvärda. Dessa skickades ofta hem igen. Södra delen av ön är sjukhusdel så de sominte var alvarligt sjuka kanske fick stanna där ett tag.Ellis Island inskrivningssal

I en del av byggnaden var det olika utställningar. Många lockades till det förlovade landet.Reklam för USA

Vilhelm Ragnar Hedman från Gävle var en av alla som kom till New York.En emigrants pass

Båten tog oss tillbaka till Manhattan när vi var klara. Det var avgång ungefär varje halvtimme.Lämnar Ellis Island

Det här är ingen vy man är van med hemifrån direkt.New York City Skyline

Det är inte långt till Wall Street-distriktet från båten. I södra änden står symbolen för börsmarknaden i New York. Skulptören skänkte tjuren till staden efter börskraschen 1989.Charging Bull

På Wall Street mitt bland alla skrapor ligger Trinity Church. Kyrkan är idag icke-konfessionell (inga religiösa inslag).Trinity Church

Inuti Trinity Church

En av de mest kända byggnaderna på Wall Street.New York Stock Exchange

Vi fikade på ett litet cafe i Trump House. Jag tror alla där var greker. Läsk, tee, muffins, allt kostade 55 kronor. Efter fikat blev det upp till Midtown igen. Nu skulle vi på Madame Tussauds.
Jennifer Lopez hälsade oss välkomna.Madame Tussauds New York

Det var ett stort ställe. Fyra våningar användes och det var stora ytor. Det fanns många olika avdelningar. Gamla skådisar, presidenter, historiska människor, skräckvarelser, idrottsstjärnor, artister och även fiktiva skapelser.Marilyn Monroe

Gunsan och Audrey Hepburn
Sitting Bull
Pennywise från filmen It.

En svensk person hittades också.Avicii, Tim Bergling

Det ingick även en Marvel 4D-film. Den var fantastiskt gjord. Långt från de 3D-filmer jag sett tidigare.

Vi tog ett varv på Times Square innan vi gick hem igen. Allt för att se lite folk 🙂 Times Square

2024-02-24

Upp klockan 6 som vanligt. Idag hade vi lite olika uppslag. Det blev tunnelbana med ett par byten till Västra Manhattan. Nu hade vi nästan lärt oss hur vi skulle ta oss fram “kommunalt”. Vid 30 Hudson Yards står en hög skyskrapa med en unik triangelformad plattform som sticker ut från byggnaden.Edge Observation Deck

Utsikt från Edge Observatoion Deck.

På plattformen finns ett glasgolv där man kan se ner mot backen. Vissa undvek det golvet.Glasgolv

Nere på backen igen gick vi delar av Highline. Ett gammalt upphöjt järnvägsspår som blivit park. Det var dåligt med blommor i februari.Highline

Byggnader med fler än 6 våningar behöver ett vattentorn. Vattensystemet klarar inte av att trycka vatten mer än så.Vattentorn

Madison Square Garden, här spelar hockeylaget New York Rangers sina hemmamatcher.Madison Square Garden

USA har ju en massa olika polisavdelningar. Till och med tågen har en egen.Tågpolisen i New York

Rulltrappa ned i Hudson Yards tunnelbanestation

I NYC finns en jättestor stationsbyggnad för tåg och tunnelbana. Den är i flera våningar under marken och ovanpå. Med 44 plattformar och 67 spår är det världens största.Grand Central Terminal

Tunnelbana söderut tog oss till World Trade Center. Terroristattacken 11 september 2001 skapade stor förödelse här. Tvillingtornen blev båda attackerade när flygplan kraschade in i dem och rasade ihop. 3000 människor dog under i attacken. I rasmassorna av World Trade Center växte starka krafter. USA reste sig och byggde One World Trade Center. Platsen där de gamla tornen stod är nu en minnesplats och museum. Andra byggnader som revs har fått nya ersättare.One World Trade Center

Tornet är 1776 fot högt (541 m) inklusive antenn och representerar år 1776 då USA:s självständighetsförklaring undertecknades. Vi tog hissen upp på våning 102 (av 104) 392 meter över backen. Det känns sjukt att det finns så höga hus. Hemma tror jag det högsta har 14 våningar.Vy söderut från One World Trade Center

På bilden norrut syns Edge, Top of the Rock och Empire State Building och massa andra höga byggnader. Ibland kände man hur det gungade i byggnaden.Vy norrut från One World Trade Center

I hissen ned var det storbildsskärm på väggarna.

En av byggnaderna på platsen är en galleria. Den är byggd som en valkropp.Westfield World Trade Center

Ovan mark sticker stjärten upp.Stjärten på valen

Efter WTC var vi upp till Union Square och kollade. Det var kväll och mörkt när vi kom tillbaka till hotellet i SOHO. Vi tittade lite på tv innan vi knoppade in.

2024-02-25

Idag var det hemresa på eftermiddagen men först skulle vi hinna med lite av varje. Vi började med NYC:s stadshus.New Yorks stadshus

Vissa lägenheter i området ser dyra ut. En 1:a på 10 m2 utan kök och delad toa i SOHO kan kosta $1000/månad. Undrar vad en takvåning kostar.Flådig takvåning

De vanliga lägenheterna såg fina ut de med och säkert inte billiga.Vanliga lägenheter

Alldeles vid stadshuset går en gångväg som leder till Brooklyn Bridge. En upphöjd del i mitten på bron är avsedd för gående och cyklar. Bron byggdes 1883 och var då världens längsta hängbro. Högakustenbron är mer än 2 gånger så lång. Vi var tidigt ute och fick en skön promenad över till Brooklyn.På Brooklyn Bridge

I Brooklyn finns det också lite höga hus men vi hittade lugnet vid sidan om East River. Skönt att se lite “vanliga” hus.Hus i Brooklyn

Vi fick en sista utsikt över Manhattan härifrån också. Nu var vi redo att åka hem.Manhattan och Brooklyn Bridge

SOHO är granne med Chinatown. Det skulle vi hinna med också.Hus i China Town

Det såg ut ungefär som man kan tänka sig att Chinatown ska göra.China Town

Undrar hur ofta de tar trapporna ner till markplan.Typiska hus i China Town

Vi hade sett stängsel och undrat vad som skulle hända under kvällen. Det visade sig vara det kinesiska nyåret som firades.Kinesiskt nyårsfirande

Plötslig var vi helt avspärrade från att komma västerut till vårt hotell. Vi gick många kvarter men det var avspärrat överallt. Till slut kom vi runt avspärrningen så vi kunde prata med en polis som motade tillbaka oss. Efter lite fjäskande så gick det bra. Vi hann med skjutsen till flygplatsen. Vi fick åka Chevrolet Suburban 🙂

Slutsats om New York City:
Det var kul att se staden och de landmärken som finns här. Säkert missade vi något. Jag är glad att vi åkte den tid vi gjorde för högsäsong skulle jag inte klara av allt folk. Maten är dyr, inträden likaså. Boende är inte heller direkt gratis. Nu har jag varit här och är tacksam för att fått uppleva staden.

Snart hemma

One thought on “New York City, USA”