Gdansk, Polen

Ännu en kortare resa på schemat. Polen har jag varit i förr, både Warzawa och Krakow. Gdansk hade jag ingen koll på alls förutom att andra världskriget startade där och morbror Göran var dit på 80-talet.
Det kallas norra Europas Riviera. Sandstränderna är många och långa längs kusten men de temperaturer vi skulle få blev det inga badkläder packade. Vi skulle njuta av fina gamla stan i Gdansk och titta omkring på någon plats.

2023-04-27

Vi landade klockan 8 på flygplatsen Lech Walesa och en timme senare hade vi lämnat in väskor på hotellet och flanerade runt i staden lite som vi kände för det. Vi bodde vid torget mitt i gamla stan och där startade vi.

Ett tiotal kvarter av vacker arkitektur och en hel del fint utanför också.

Det morderna centrum är inte lika fint i mina ögon men finare än många betongklumpar som byggs.

En symbol för staden, AmberSky.

Green Gate leder in mot torget österifrån.

Bild genom valvbåge.

Torget och gamla stadshuset med dramatisk himmel.

Kul att få rummet och sådan tur att det var på 4:e våningen med bra utsikt.

Förgreningar av floden Wisla bildar kanaler i Gdansk. Vid en av de minsta kanalrena, Radunia, finns en gammal kvarn.

I medeltida Gdańsk åtnjöt mjölnare avsevärd respekt och status. Så här fint kunde man bo då.

St. Bridget’s Church började byggas på 1300-talet. Ett litet oansenligt kapell. När St. Birgitta transporterades från Rom till Sverige var kyrkan ett tag värd för kroppen.

Altaret i kyrkan består till stor del av bärnsten.

Orgeln provspelades när vi var där. Det var som en hel konsert. Synd att det inte var rätt typ av musik.

Ca 500 skallar från St. Birgittas nunneklostret hittades nyligen i en kammare.

Gott med mat på uteservering

kvällsbild över långa torget

2023-04-28

Idag skulle vi åka tåg några mil sydost om Gdansk till en stad med drygt 40 000 invånare. Det var inte staden som lockade utan där det började. Ordensborgen Malbork som är den största borgen i världen räknat efter byggyta, och den största tegelbyggnaden i Europa. Bygget var “klart” år 1300 men den har byggts på i omgångar. Under Trettioåriga kriget ockuperade svenska styrkor borgen 1626 och 1629. De invaderade och ockuperade den åter 1656 och 1660 under Karl X Gustavs polska krig.
Det Malbork vi kan se idag är en restaurering efter andra världskriget då borgen blev illa åtgången.

Tågstationen i Gdansk. Rött tegel är populärt i området….

Utsidan/ingången till borgen

Innanför de yttersta murarna finns murar i lager.

Stora vapensamlingar finns att se i en av byggnaderna.

Det var helt otroligt vilka byggnader det var att gå igenom. Gunsan och jag sa att om vi skulle bo här skulle vi tappa bort varandra.

Port till en innergård.

Brunn på gården behövs på en borg.

Staty av pelikan med ungar.

Vackert snidad trappa.

En stor kyrka behövs på en stor borg.

Modell av Malbork ordensborg.

Den ståtliga borgen finns med på Unescos världsarvslista.

Tillbaka i Gdansk gick vi runt i gamla stan igen. Hotet från Sverige var stort. I Gdansk behövdes något där man kunde förvara krigsmaterial i staden. En framstående arkitekt fick uppdraget att rita byggnaden.

2023-04-29

I utkanten av Gdansk ligger Jerusalems bastion. Idag är det en utsiktsplats där på kullen Gora Gradowa. Vid den här platsen fanns en luftvärnskanon under andra världskriget. Nu finns ett 16 meter högt monument som restes för att fira milenniumskiftet.
Nedanför kullen syns det gamla varvet som ett tag hade 20000 arbetare (idag ca 2000). Det var platsen där politiska partiet Solidarity bildades 1980 och Lech Walesa var dess ledare. Vladimir Lenin Shipyard hette varvet 1967–89.

Byggnaderna står kvar och har gjorts till ett museum.

Här bjuds på en panoramavy av staden. Tyvärr var det lite disigt och motljus. då vi var där

2017 öppnade ett krigsmuseum i Gdansk. Det tar upp tiden innan, under och efter andra världskriget. En enorm byggnad under jord visade det sig. Världens största historiska utställning

Vissa rum var autentiskt uppbyggda och tog en tillbaka till 40-talet.

Hemligt avtal som Sovjet och Tyskland skrev på om att dela Europa.

Modell av USA’s bombplan Boeing B-29 Superfortress. De största planen med ny teknink användes också vid bombning av Hiroshima och Nagasaki. 9 ton bomber kunde flygas 500 mil från basen.

Finland hade ett vaben som var snabbt och många patroner i magasinet.

Den här vinterjackan var vad som erbjöds i norra Sovjet. Undrar hur många som frös ihjäl där.

Det var även en del berättelser och fotografier från koncentrationslägren. Strax utanför Gdansk ligger Stutthof. Det första lägret som byggdes utanför Tysklands gränser.

Krig är mycket propagande. Alla länder hade sina egna vägar att sprida information eller desinformation.

M4 Sherman Firefly användes av de allierade. Över 59000 tillverkades under krigsåren.

Sovjets T34-model var en lyckad konstruktion. 57000 tillverkades 1940-1945.

Vi åt väl någonstans här innan vi gick hem och tog det lugnt efter en lång dag.

2023-04-30

Den här dagen skulle vi till Westerplatte. Platsen där Tyskland först attackerade Polen och andra världskriget var ett faktum. Vi skulle ta oss dit med något som ser ut som ett piratskepp. Innan vi skulle kasta loss hann vi med en tur “på stan”.

Vi bodde på fjärde våningen. Två av fönstren var vår boning.

Härlig skyltning.

Skepp o-hoj

På vägen till Westerplatte var det mycket industri och kranar.

Med ett historiskt båtvarv och trafik av tankers har Gdansk säkert 100 kranar.

Båten “ankrade” vid Westerplatte. Här skulle vi gå runt och lära oss lite historia.

Westerplatte

Utpost

Rakt norrut ligger Ystad.

Vakthus nummer 3.

04:47 fredagen den 1:a september 1939, beordrade kapten Gustav Kleikamp att öppna eld mot Westerplatte. Han var kapten på krigsskeppet Schleswig – Holstein. En minut senare landade tunga granater på sydöstra stranden av halvön.

Monument till kustens försvarare

Vakthus nummer 1.

Tanken var att vi skulle gå tillbaka och få se lite annat men en mil bland skitiga industrier var ingen av oss så sugen på. Vi fick tag i en taxi som lämnat av folk och fick åka till hotellet för 70 kronor. Det firade Gunsan i godisbutiken 🙂

Husen i gamla staden är mer eller mindre uppbygda sedan kriget. De byggdes upp igen som de såg ut innan kriget. Den byggnad där förmögna släkten Upphagen bodde klarade sig. Där kan man gå in och se hur det såg ut på 1700-talet. Allt från handgjorda snickerier till handmålade väggmålningar.

Skalmodell av huset. Fast husen upplevs smala finns det plats för innergård.

Handmålade paneler. Liknande målningar fanns på fönsterluckor.

“Moraklocka”

2023-05-01

Sista morgonen i staden. Jag gav mig ut tidigt för att ta några bilder.

Ännu en bild av den fantastiska arkitekturen.

Försvarstorn från början av 1500-talet

Så man inte glömmer var man är….

Vårt piratskepp, Czarna Perla

Efter frukost kollade vi igenom de sista kvarteren med fina väggmålningar. Sedan blev det en tur upp i gamla stadshusets torn.

285 trappsteg till toppen.

Hemma på “vår gata i stan”.

Mariakyrkan, en Gotisk romersk-katolsk kyrka som byggdes färdig 1502. Den har ett kungligt kapell i sig och något jag blev förvånad över att se.

Mariakyrkan är också berömd för sin astronomiska träklocka byggd 1464. Den visar inte bara tid och datum, utan även månfaserna, månens position i förhållande till olika zodiaktecken, Adam och Eva, Döden, Apostlarna och mer. Jag har inte mätt den men den sägs vara 14 meter hög.

Som vanligt nöjd med den resa vi knåpat ihop och vi har lärt oss en del på den också. Det var inte en bubblare innan men gick in på listan direkt 🙂