Utsikt från Björnberget

Björnlandets Nationalpark

Jag hade semester onsdag till fredag och hoppades få en lugn “semester” i skogen. Väderprognosen visade ~40 mm regn i Fredrika på onsdagen. Ingen kul start på ett skogsäventyr. Jag lyckades få tag på en billig stuga i Åsele och körde upp dit för att komma igång tidigt på torsdagen istället.

2020-09-16
Stugan hade klart behov av rust och ägaren varnade för det. Jägarna hade fyllt allt annat så jag fick vara glad över detta ändå. 350kr för en natt var det värt. Det blev en pizza i centrum och ett besök på Ica för lite gott till kvällen. Surfplattan var laddad med serieavsnitt från Viaplay.

Åsele Camping

2020-09-17
Larmet gick 06:00. Käkade en rejäl frukost och gjorde mackor till skogen. Efter en snabb dusch packades saker ihop och in i bilen. 6 mil till nationalparken tog tid. Det var mest grusväg men bra sådan. Parkeringen vid entrén var så tom som jag hoppats på. Angsjön är en central punkt i parken. Den ligger inte centralt men det mesta utgår därifrån. Så även jag. Jag tog det lugnt i början och fotade en del. En lång spång ledde mig in till gammelskog där många tallar hade brandljud (brandskador). Tallen har tjoch bark och kan klara en skogsbrand. I den här skogen finns det träd med anor från vikingatiden. Inga levande men döda träd har daterats till dessa tider. Flera levande tallar har daterats till att vara nästan500 år. Viss avverkning har skett här. En del sågade stubbar sticker upp. Precis som det fungerade i skogsbruket förr. Det var också härligt att se alla högstubbar och lågor.
Jag hade gått ett i motlut en bra stung innan jag kom upp på Björnberget. Där gjorde jag mig lite lättare käk. Torrmjölk och müssli med frukt i. Det var riktigt gott. Passade på att testa det nya lättviktsköket där. BRS only 25g med TOAKS Titanium 650ml, totalt 105 gram. Efter att beundrat utsikten fortsatte jag vandringen över nästa berg ner mot Svärmorsstugan. En öppen stuga med 4 bäddar. Där träffade jag på en italienare. En trevlig prick som också höll på med foto. Jag gjorde en eld ute och grillade mina korvar. Innan jag gick vidare hjälpte jag Ivano att få drag i kaminen i stugan. Vattnet som jag fyllt på vid stugan var riktigt brunt. Skönt att hitta en bäck med klarare vatten. Det var inte gott om vatten här och jag hade bara en liter med mig. Jag tog fram min MSR Dromedary och fyllde på ett par liter.
Det var inte så långt kvar till solen skulle gå ner så när jag hittade en bra plats slog jag upp tältet. Förhoppningarna att det skulle komma en älg eller björn i skymningen över myren blev det inte mycket av. Några enstaka mygg var allt jag såg. Kvällen avrundades med en whisky.

Entré Angsjö
Whisky-kåsa
Stort för enmans

2020-09-18
Regnet kom under natten. Det var inte så farligt mycket vad jag hörde. Fast jag lade mig tidigt sov jag ganska länge. Jag tog det lugnt vid frukost så att tältet hann torka upp. Vid 10-tiden fortsatten jag min vandring på den södra sidan parken. Det kom några regnskurar så jag fick användning av min poncho. Skönt plagg som andas bättre än Gore-tex 🙂
Björnlandet var tidigare ett viste för skogssamer. Kanske är det deras stigar som det fortfarande trampas på här. En sträcka var bleckad. Den har säkert använts i generationer. Söder om Angsjön var det fin utsikt. Här gjorde jag mellanmål igen och passade på att torka tröja och strumpor. Från att ha varit några få plusgrader var det nu varmt i solen. Tröja och strumpor torkade på nolltid då det drog i rejält i vindbyarna. Prognosen sa 20 sekundmeter och det stämde säkert. Jag “varvade” entrén ca 14:00. Nu gick jag mot Björnbergets topp igen. Ett snabbare stopp denna gång. En ölkorv och lite vatten bara. En bit längre fram svängde jag av ned mot Guldbäcken. Tanken var att hitta en tältplats vid bäcken men det var totalt omöjlig. Det var stock och sten överallt. Efter ett tag fick jag ta det som inte var alltför jävligt. Tur jag har ett enmanstält, jag hade inte gillat att leta plats för något av mina andra tält här. Håligheter fylldes med packpåsar så jag fick till det ganska bra ändå. Det blev sen middag men kebabgrytan var god. Några whisky i min ensamhet avslutade dagen.

Myren vid tältet
Tältplats
Avslutning på dagen

20202-09-19
På morgonen vaknade jag av att bilen jag körde inte hade någon fungerande broms. Dessutom hade gasen hängt upp sig….typiskt.
Jag kom fram till att det var rätt val att dra mig ned i skogen under natten. Trädtoppan vajade bra på både kväll och morgon men min tältduk var stilla. Hungern tog över så när ljuset kom gjorde jag i ordning för blåbärssoppa. Tältet packades ihop och jag drog mig sakta ner mot Angsjöstugan som är den andra öppna stugan här. Efter ett tag träffade jag på Ivano igen. Igår när jag såg honom sa han att han skulle sova i bilen och åka sen. Nu var han ute igen. Vi bytte hemsideadresser innnan jag önskade honom fortsatt trevlig resa i Sverige. Nere vid stugan var det fullt hade Ivano berättat. Jag gick dit och kollade i alla fall innan jag tog mig den sista kilometern till bilen. Nu hade jag 50 mil hem. Pä vägen hem passade jag på att besöka Fjällräven Outlet och att få i mig lite käk.

Inga lämnade spår
Tillbaka vid entrén
Dags att packa in
Flärkån

Björnlandet var ett trevligt ställe. Jag gillar gammelskogen men också när det bjuds på variation och här var det variation av kuperad terräng och sumpskog också. Det kan säkert hända att det blir fler gånger jag åker hit.

2 thoughts on “Björnlandets Nationalpark”

1. Grymt bra berättat igen! Vad har du för liggunderlag? Känner att jag kanske måste uppdatera det, har ett gammalt 3cm therma-rest och man är inte 25 längre…..

1. Tack Göran!
      Jag har ett sånt kvar jag med. Ca 27 år gammalt nu ?
      Jag kör ett Exped Synmat UL LW på ljusa sidan av året ock ett Exped Downmat 7 LW på vintern. Är det riktigt kallt har jag ett Exped DownMat TT 9 LW.
      Skaffa dig ett bra liggunderlag. Isolering mot markkylan är lika viktig som en varm sovsäck. Komforten kommer på köpet ?