Översvämningsfiske

De senaste åren har jag tagit en långhelg med fiske i Norge. Tidigare spenderades alltid tiden vid ett vattendrag i Härjedalen och nästa år hoppas jag det blir återbesök till “min” å.
Vi var medvetna om att vattnet skulle vara högt då det regnat mycket under förgående helg och i veckan. Älven Glomma, en bit ifrån, hade till exempel haft 2 meter över normalt vattenstånd tidigare i veckan. Dessutom skulle det regna under vår vistelse också.
Vi hade vid detta tillfälle hyrt stuga på ett nytt ställe närmare de strömmar vi skulle fiska. Vi checkade in där och begav oss snabbt ned till närmaste sträcka. Högt vatten var bara förnamnet. När man vadade ut så slet strömmen i benen där det annars är ganska lugnt. Förrutom några mindre harrar fick vi inget annat än frisk luft. Vägen tillbaka korsades av lämlar som också verkar ha invaderat Norge.
Eftermiddagen fiskade vi en lugnare sträcka men det var svårt att komma ut här med. Det gällde att hitta en lämplig sten, kämpa sig dit och hoppas att det skulle gå bra.
Även om det inte strömmade så mycket så var det ett tugnt sug…

På kvällen avnjöt vi diverse whisky och öl. Grill hade vi med och tillagade en god fläskfilé med vitlökssmör. Vi tände brasan och hällde upp varsin whisky till diskussionen angående morgondagens fiske. Någon whisky senare kraschade vi i varsin soffa.

I och med att vi åkt bil natten innan, fått en stor portion frisk luft och svalt en del frisk dricka så var både jag och Putte morgontrötta. I detta fall gjorde det inte så mycket då det spöregnade ute. Ny brasa och slöa i soffan var en bra plan då.
Vädret ordnade upp sig på eftermiddagen och vi var snabbt i vadarna. Ny ström och vi fick till och med chans att fiska på vak. Ett gäng harrar senare var vi nöjda med dagen. Himlen började bli mörk och vi tog oss tillbaka till stugan.
Matharr…

Fisk rensades och grill med folie åkte fram. Jag blev så mätt så det kändes som jag ätit tolv ballonger. Dagen var över och vi intog soffläge. Det blev en kväll med whisky och grabbsnack framför en sprakande brasa.
Patrik gjorde en nattmacka av Polarbröd, räksallad och harr. Ett nytt recept som inte var speciellt bra…

Söndagens fiske blev istället en fjälltjärn en bra bit bort från stugan. Det var tur vi hade vadare på oss för det var blött på vägen dit. Vi lyckades hitta en fin del av vattnet som inte vinden nådde. Vi såg ett antal vak utanför oss men vi lyckades inte lura någon öring här. det blev bara en halv dags fiske då vi skulle åka hem (redan). På hemvägen stannade vi vid en pizzeria och provade något nytt. Pizza med renkött och vitlökssås. Det var frikostigt med kött och riktigt gott faktiskt.