Fjällfiske

Årets resa blev lika mycket en rekreationsresa som en fiskeresa. Vi hade bunkrat upp med god mat, öl och whisky och hyrt stuga vid en fjällsjö med tillgång till båt, bastu och stor lavvu/kåta med murikkapanna i. Att vädret skulle bli svajigt visste vi redan innan resan så när vi svängt av diverse europavägar var vi nöjda att se solens strålar lysa igenom molntäcket.
Vi var framme tidigt på morgonen och lastade in våra pinaler snabbt för att komma iväg och fiska. Snabbturen blev ett “bottennapp”. Några sprättar i strömmen var allt vi fick. Vi skickade i oss korv och makaroner och tog en stödvila efter detta innan nästa fiskepass. Det var kallt i luften men inget regn i alla fall. Vinden höll sig också i skinnet. Fortsatt aktivitet bland sprättarna på översta sträckan och jag vandrade en bit nedåt. Patrik stannade kvar då han eventuellt sett vak av en större fisk. Jag fiskade ned mot en sträcka jag fått fina öringar på förrut. Det var ingen skillnad där heller. Efter en halvtimme såg jag i alla fall ett sådant där sugvak man vet att en skaplig fisk gjort. Jag fiskade en caddis-fluga både framför och en bit bakom den vakat innan den bet i. Jag var helt säker på att det var en halvkilosfisk innan jag fått in den en bra bit. Fisken vaknade till liv och gjorde ett antal korta rusningar innan jag fick den i håven.
Fjällöring 1.4kg…

Patrik var närmare kilometern uppströms så jag fick plåta själv. Fisken återutsattes efter detta. Klockan var över midnatt när vi begav oss till stugan och det var fortfarande ljust. Efter några whisky somnade vi skönt.
Kommande dagar blev blåsiga och kalla. Vi hade +2 som kallast. Vi blev inte slagna av det utan fiskade på som vanligt. På sjön lyckades vi locka fjällets Greta Garbo, rödingen. Vi tillagade färsk röding i kåtan och drack god öl och whisky för att trösta oss  🙂
Torsdagen bjöd på bättre väder om än värmen saknades. Vi vandrade längs ån och fiskade som vi brukade göra. Det var ingen slump att resan upp kantades av djur som harar, rävar älgar och lämmel. Den sistnämnda i massor då det är lämmelår i år. Senast detta hände där vi var var 1962. Roliga krabater som ser ut ungefär som ett litet marsvin. Oftast springer de undan i något hål eller i gräset men ibland ställer de sig på bakbenen och fräser.
Fjällämmel…

Jag fiskade åter den ström som tidigare givit fin fisk utan resultat. I utloppet av selet, 50 meter nedanför strömmen, kunde jag senare se fiskar jag i ytan. Här fanns både fin öring och harr men de största rackarna gick längst ned bortom fluglinans längd.
Okej öring…

Fredagskvällen började hos vår värd med öl, snaps och torkat renkött. Vi fortsatte senare med bastu och bad i det 12-gradiga vattnet. Kvällen avslutades med spinnfiske i sjön där Patrik fick en fin öring.
Nattfiske…

Några öringar/rödingar blev det på natturen innan vi avslutade med en whisky och tandborstning.
6 dagar och många fiskepass senare styrde vi nöjda hemåt igen. Visst hade vi kunnat stannat längre men så är det alltid när man har trevligt.
Tack igen Patrik för en trevlig resa!