Kalfjäll

Hundspannstur igen

Änu ett härligt vinteräventyr. Gunsan och jag åkte upp till Hälsingland på söndagen. Det blev en varm dag på vinterleden utan skidor. Vi var här för att samla ihop oss inför morgondagens hundspannskörning. Ändå han vi med knappa milen i spåret som uppvärmning.

Varm

Varmare

Klockan 8 hjälpte vi Jens att sela och lasta hundar i släpet. 3 timmar senare var det dags att lasta av och spänna för vilddjuren. De är helt galna att få komma iväg och rycker och drar i linan. När man sedan “kastat loss” kommer lugnet. Allt som hörs är medarnas skrap mot isen och hundarnas andhämtning, i alla fall då man kör rakt fram på plan mark. Hundspann är annars mycket teknik med broms och viktfördelning.
Vi var åter i Härjedalen och körde. Samma plats vi varit på 2019, 2020 (till fots) och 2021 och det lär bli fler gånger.
Första dagen körde vi upp mot ett gammal jordbruk i väglöst land. Här har vi sovit både sommar och vinter men nu passerade vi och körde upp på kalfjället. Efter en tur uppe i vindpinad miljö tog vi oss ned mot vårt första boende. Här sov vi förra året också men då kom vi en annan väg. Mat för både hundar och människor var prio nu. Lite trångt i hytten men det funkade bra ändå.

Slädar

Vatten till hundarna
Vitus, Chili, Willow, Timone och Turso
På vallen

Frukost till hundar gjordes i ordning under gårdagen. Nu skulle de bara bli serverade. Efter deras frukost åt vi själva. Väskor packades i slädar och hundar spändes åter fast framför slädarna. De var så klart lika ivriga att komma iväg igen. Den luriga svängen var ingen match för varken mig eller Gunsan i år. Lite rutinerade har vi nog blivit 🙂
Vi körde norrut nu på morgonen men underlaget var inte det bästa på kalfjället. Därför drog vi oss österut mot de stora myrområden som finns där och vår övernattiningsplats för dagen. Hundarna jobbade på bra. Det blev 53 km trots ymnigt snöfall. Det var jättekul med snö. Här hade vi bara kört i relativt fint väder alla dagar tidigare. Sen eftermiddag kom vi fram till Sveriges enda jordbruk i väglöst land, Lillhärjåbygget. Gunsan gjorde mat medan jag och Jens gav hundarna mat. Köttfärs och pasta smakade bra i den stora stugan vi lånat. Efter lite kortspel blev det sovsäcken.

Packat och klart

Snöööö, Yes!
Mer snö
Tonic
Tonic kollar att skärpan sitter
Blitzen skakar snö
Blitzen
Chili
Vitus
Boende på Lillhärjåbygget
Middagsdags

Jag vaknade tidigt och började plocka ihop och gjorde eld i spisen. Vi åt frukost och gav sedan hundarna sin dito. Därefter hälsade vi på Eva som bor här och fick se hennes nya tjurkalv. Gunsan såg den som dagsfärsk igår men jag tyckte det var jättekul att se en sån ostadig filur. Eva höll på att ysta i ett stort träkar. Till slut blev det något som såg ut som början till en ost. Återigen packade vi i slädarna och spände för alla hundar. Totalt kaos innan vi kom iväg. Då var det sopm att hundarna satt i kyrkan 🙂
Vi hade åter fint väder och det var njutbar körning tillbaka till bilen. Ibland riktigt teknisk i skapliga backar med kurvor åt alla håll men iblan var det istället stora myrar där hundarna sköter allt, bara att njuta läget. Vi kom fram sen eftermiddag och det var mörkt när hundarna fick krypa till kojs hemma. Tyvärr missade vi Delins i Färila och deras korvar. Det får bli en annan gång.

Småtjejerna Lotus och Troll

Tonic, Lotus
Troll, Pepper
Blaze, Yukon
för att ni gav mig en underbar resa.