Skuleskogens Nationalpark

Höga kusten hade jag inte varit till tidigare. Inte annat än bilat över bron och sett skyltar längs vägen i alla fall. Nu när det inte blev något med Island så tyckte jag att vi kunde besöka nationalparken där.
Tanken var att vi skulle vandrat in i parken med tält ett par nätter. Nu visade det sig att vädret inte skulle bli så bra och vi hade dessutom tänkt tillbringa en del tid på Skuleberget. Därför hyrde vi stuga och det var skönt att ha något där blöta kläder kunde torka.

2020-05-24
Bilfärden till Docksta gick som planerat. Det var knappt några bilar alls i norrgående fil. Vädret var inte så vidare men det regnade inte mer än några skurar på hela sträckan. Väl framme vid stugan var det grått och låga moln. Inte mycket att göra. Vi skulle upp på toppen av Skuleberget. Det kunde spöregna imorgon så lika bra att passa på.
Vi hade inte så värst bra utsikt som vi hoppats på men det var härlig terräng när vi kom upp på hällmarkerna. Vi tog oss upp till toppstugan och vandrade runt Kalottstigen innan vi gick ned igen. På toppen var det så fuktigt i luften att håret blev blött.
Nere i stugan igen kollade vi lite på en serie och åt lite gott. Kvällen avslutades med väderrapport. Det skulle bli bra väder både imorgon och nästa dag. Prisa gud 🙂

Framme vid stugan
På väg upp på Skuleberget
Längs Kalottstigen
Vid toppstugan
Tallar på bergssidan

2020-05-25
Gårdagens prognos höll. Det var bra väder på morgonen och skulle så vara hela dagen.Vi åkte till Skuleskogens Nationalpark tidigt. Det var några få bilar på plats bara. Skönt, en sån här plats vill jag inte trängas på. Från södra entrén gick vi mot Slåttdalsskrevan. Det var gammelskog den första bitan innan vi kom upp i höjd. Efter ett tag kom vi till klapperstensfält. Såna har jag sett förr men inte på den här höjden. För ca 8000 år sedan var här havsbotten. En bit innan skrevan vek vi upp på Slåttdalsberget. Från plattån var det utsikt åt alla håll. Det blev en kort paus för fika innan vi letade oss ner för berget borta vid skrevan. Lite tricky att ta sig ned på blöta stenar och rötter men det gick bra. Nu var vi framme vid naturens under. Skulle den slå igen när vi passerade? Även i Slåttdalsskrevan fick vi gå försiktigt för det var snö och is bland stenarna.
Från en murrig klyfta kom vi fram i solljuset igen. Där var det underbar utsikt ned mot Tärnättvattnen. Vi hittade en fin klipphäll att laga lite mat på vid största sjön. Dagens rätt var “Laks med pasta”. Efter mat och chokladbit gick vi norrut mot Näske, tillbaka och ut till Tärnättholmarna, vidare till Näskebodarna och någon kilometer tillbaka till bilen. Det blev 16 km totalt och många av dessa var uppför.
Vi käkade pannkakor i stugan innan vi satte fart mot Skulebergstoppen igen. Vi såg inte mycket av utsikten dagen innan så det fick bli ett nytt försök med lite stela ben. Nu var utsikten klart bättre och från hällarna kunde vi se långt. Precis när vi kom upp så kom det en regnskur men den höll inte i så länge. Inte en människa såg vi. Tänk att ha ett helt berg för oss själva 🙂
På stapplande ben tog vi oss ned igen för att få lite sömn. Det var ju ny dag imorgon och då skulle vi inte vila.

Vibyggerå kyrka vid Gällstasjön
På väg upp för Skuleberget
Vid toppstugan igen

2020-05-26
Tidig frukost och urstädning av stugan. En ny härlig morgon och vi skulle testa Via Ferrata på Skuleberget. Via Ferrata kommer ursprungligen från Italien där det under första världskriget byggdes “järnvägar” i Dolomiterna. Militären kunde med vajer, handtag och fotsteg snabbt förflytta sig i bergen.
Vi var först på plats och fick lite instruktioner och kunde vandra bort till insteget och starta vår färd uppför Skulebergets ostsida. Några minnen från klätterkarriären i andra halvan av 90-talet och början av seklet letade sig tillbaka genom hippocampus. I kalasväder tog vi oss de 300 metrarna till toppen och fick än en gång se toppstugan på Skuleberget. Nedför berget gick vi grottstigen. Där kommer man ned till en grotta som skapats av havets krafter. Skumt när det är mitt på berget.
Det blev besök på Fjällräven Outlet innan vi åkte hem. Stopp vid Höga kusten-bron och Sibylla i Sundsvall.