Dragbergsgatan

Gyllbergen

Gyllbergen är ett naturreservat i Dalarna någon mil väster om Borlänge. Jag ramlade på info om detta område av en slump några år tillbaka. Nu var det dags att prova “vingarna” där. Vi skulle tälta halvvägs in på vår vandring. Jag hoppades att vi skulle klara myggen här på högre höjd och att vi skulle hitta en fin tältplats i närheten av en sjö. Att det skulle vara en del folk räknade jag med men kanske hade folk annat att göra i finvädret. Bilen parkerades vid en fäbod som också hade infoskyltar. Jag hade redan markerat ut vår väg i gps’en så Gunsan och jag gav oss iväg på en gång. Gyllbergen är kuperat och det skulle bli många höjdmeter upp och ner. Det skulle nog inte vara något problem då vi nyss varit vid Höga kusten och var upp på Skulebergets topp 3 gånger samt upp på Slåttdalsberget.
Vandringen startade i uppförsbacke. Fina hällmarker med utsikt när vi kommit upp en bit. Efter ett par kilometer bar det iväg nedåt igen. Detta var något som skulle upprepa sig under hela resan.
Efter att ha passerat ett par vindskydd och ett bord (stor sten) som jättarna sades äta vid kom vi fram till en liten sjö vid namn Fjortasjön. Den skulle vi passera på hemvägen också då vi gick “hemmåt” igen. En vacker lite sjö på en mosse. Ett antal höjdmeter upp och ner igen kom nästa sjö. Det var Saras sjö. Enligt sägnen dränkte sig här en vallkulla vid namn Sara. Hon var ung, ogift och med barn. Ett tillstånd som inte sågs på med blida ögon förr i tiden.
En bit längre bort ligger Dragsjön. Där finns flera vindskydd, en kolarkoja och en plats med raststuga. Allt fördelat efter sjöns kant. Vi fyllde på vatten i en bäck och tog sikte på Dragbergsgatan. En förkastningsspricka orsakad av rörelser i berggrunden för flera miljoner år sedan. Den är 400 meter lång och som mest tio meter djup. Jag hade inte sett någon speciell bild på gatan. Det var svårfotat med ljuset så det är svårt att göra den rättvis. Häftigt var det i alla fall och kanske lika häftig som Slåttdalsskrevan som är mycket högre.
Efter denna förkastningsspricka blev det rejält blött på backen. Det var ändå fina mossar och gott om hjortronblom som på övriga ställen vi sett. Vi fortsatte förbi Bergslagsstugan ned till Bergslagsplan och vände norrut igen. Några kilometer därifrån kom vi fram till sjön där vi skulle tälta. Det såg blött ut på kartan men jag hoppades vi inte skulle behöva campa allt för långt ifrån sjön. Vi kom mycket närmare än vad jag vågat hoppas på. Dessutom hittade vi en trevlig liten plats för mat och vila. Jag satt i t-shirt till 22:30 när solen gick ned. Det var bara en mygg jag behövde slå ihjäl och några enstaka knott. Inget myggmedel behövdes 🙂

Påväg uppför
Tältet rest
Köket
Solen på väg nedåt

Vaknade strax före 8 och himlen var klarblå. Jag hade svårt att somna på kvällen. Flera gånger hade jag vaknat till och konstaterat att vi inte var ensamma här. Pärlugglan hoade långa stunder mellan 12 och 02, göken var igång mellan 03-04+ och svanar tjattrade på tidiga morgontimmar. Trots det var jag utvilad och hade sovit jätteskönt. Vi käkade frukost i lugn och ro innan vi packade ihop tältet. I dag kommer det att bli varmt. Det var tur att det fläktade lite svalt. Den vackra tuvullen på mossarna fladdrade lite försiktigt i vinden. Vi hade en lång väg uppför innan vi kom upp på höjden. Tur jag hade fyllt på vatten innan vi gick. Efter en bit kom vi åter till Fjortasjön. Nu fick vi se den från lite högre upp. Det var nästan så att jag blev badsugen. En bit senare var vi vid Dragsjöns norra spets igen. Där blev det ett stopp för matsäck. Vi fortsatte norrut genom kuperad skog till vi kom till en skogsväg. Den följde vi tillbaka till bilen. Flera bäckar rann här och levererade kallt vatten till min torra mun.

Hilleberg Nammatj i morgonljus
LifeStraw
Dromedaren
Bland ljung och trögväxta tallar
Tuvull
Fjortasjön
Hjortronblom
På spången
Skogsväg
Vätskepaus

En härlig tur med som ska sparas i minnet och tänkas tillbaka på när det kommer trista dagar. Det där med mycket folk var det ingen fara med. Vi mötte ett par när vi nyss hade börjat trava och ett till borta vid en av sjöarna. Dag två såg vi tre personer på långt håll och ett par som gick förbi när vi stannat för paus. Alldeles lagom mycke…..