Ännu en höstvandring

Hösten är en underbar tid att vara ute i skog och mark. Att leta sig fram på okända stigar med ryggsäck, sovsäck och mat är alltid välkommet. I alla fall om regnet håller sig borta. Väderprognosen för helgen var uppehåll till lördag eftermiddag. Sedan lite skurar och kraftigt regn på kvällen och under natten till söndagen. Sent på natten skulle regnet avta för att sluta helt tidigt på morgonen. Kors i taket….. meterologerna fick rätt 🙂
Efter att ha letat oss fram via diverse småbyar och bondgårdar nådde vi den gamla skogsvägen som tog oss upp en bit på skogen. Vid en bra ficka lämnade vi bilen och vandrade längs samma skogsväg bort mot den plats stigen börjar.

En bit in på stigen kom vi fram till en myr. Det såg inte ut att vara så jättemycket vatten men skönt att det fanns en spång.

Skogen var riktigt fin här. Vi såg gamla stubbar från möjligt skogsbruk men några skogsmaskiner har nog aldrig körts här.

Vatten är alltid ett välkommet element om man ska stanna i naturen. Det hör liksom till kartbilden med ett vattendrag eller en liten sjö. Skönt att inte behöva bära med sig det också.

Vi hann passera ytterligare en sjö innan vi kom fram till en spång som tog oss över ån som rann ut ur sjön.

Området i närheten var också blött så spången var nog ett par hundra meter lång. I slutet av spången låg en liten stuga med betoning på liten. Där skulle vi spendera natten.

Jag visste att det fanns en öppen stuga här men jag visste inte mer än så. Den var inte större än 3.5 x 2.5 meter invändigt varav en brits på 1.3 x 2.5 meter. Det fanns ju mycket plats utomhus också ?

Gunsan skötte sågningen och jag högg och gjorde brasa.

Vi käkade god lunch i form av kolbullar med rårörda lingon. Gunsan fick 10 poäng i utseende på sina. Jag fick nöja mig med 5.

När Gunsan åt sin andra kolbulle kom regnet. Lite duggregn stoppade inte oss från att gå ner till sjön och diska. Luften blev snabbt kyligt och mina händer blev som två isglassar av det kalla vattnet. Det var skönt att tända eld i kaminen i stugan.

Med det gulbruna vattnet från sjön gjorde vi kaffe åt Gunsan och fruktsoppa till mig.

Egentligen hade vi inte behövt dricka något varmt för kaminen värmde snabbt upp det lilla utrymmet.
Den medtagna surfplattan bjöd på ett serieavsnitt innan jag smakade av en Aberlour 12 Yo Double Cask. Sedan var det dags för mat igen. Fläskytterfilé med potatisgratäng. Till och med sallad hade vi fått med oss ut. Båda två blev proppmätta och maten smakade bra.
Jag värmde vatten till disken och sköljde den borta i ån. En kort promenad men efter två vändor var jag blöt i håret. Mer “tv” och whisky blev det. Läggdags ca halv elva och jag vaknade inte förrän strax före klockan åtta. Då var det fortfarande en behaglig temperatur i kojan.

Morgonens första uppgifter var eld i kaminen och vatten i kastrullen. Gunsan hade fixat riktiga skogshuggarmackor till min blåbärssoppa. Själv drack hon tre koppar kaffe.
Vi plockade sakta ihop och städade ur kojan. Inte förrän halv elva kom vi iväg.

Vädret var fortfarande risigt så några riktiga “Kodak moment” blev det inte men jag försökte lite ibland….

Jag älskar den gröna mossan…. och så älskar jag färgklicken mellan moss-sjoken.

Det var inte bara jag som var klädd i gult idag.

Skogen var risig och stigen var knapphändig ibland. Precis som det ska vara….

Ännu mer mossa.

Massvis av mossa.

Framme vid vägen, nu var det bara drygt 2 kilometer kvar till bilen.

Vi blev sena till kalaset men vad gör väl det när vi haft ännu en underbar helg.