Temple of Zeus with Acropolis in the background

Aten, Grekland

En resa till Grekland och Aten är inget ovanligt. Jag har dock aldrig hört någon som åkt dit i månadsskiftet november/december. För en som inte är så mycket för extrem värme kan det nog bli bra. Vi skulle inte ligga på någon beach direkt.

2018-11-29
Det flöt på bra mot Arlanda men planet var försenat en timme. Det togs igen i luften med bra vindar. Taxi till hotellet tog lite tid då det var några mil. När vi kom in i staden fick jag en chock. Allting var slitet och nedklottrat och bilar körde och tutade överallt. Ska det vara så här? Vi bodde strax norr om torget Monastiraki och där var det så i alla fall. Vi bodde bra och hade en trevlig restaurang ett par kvarter ifrån så det var ok. Där startade vi resten av dagen med god mat.

Trånga gränder i Aten

Efter maten gick vi mot klippan Akropolis. En av de få saker jag kände till om Aten innan vi bokade resan. Den såg ganska anspråkslös ut nerifrån det håll vi kom från. Vi fick lite koll på kartan till morgondagen i alla fall. Jag var mer imponerad av ett citronträd än Akropolis just då.

Citronträd

Några stenkast från detta kom vi till utkanten av Ancient Agora (forntida Agora). Det är en stor utgrävning mitt i Aten vi tänkte besöka en annan dag.
Den här kyrka byggd på 900-talet ligger också på området. Det fanns flertalet liknande små gulliga kyrkor i staden. Ofta mitt i smeten.

Church of the Holy Apostles

Vi tog en omväg i ytterkanten av detta område tillbaka till hotellet. På en bakgata lyste det från juldekorationer. Dit ville 50% av oss sen. Det blev en kort vila på hotellet innan vi gick ut igen. På “julgatan” var det rejält dekorerat.

Juldekorationer

Det var till och med häst och vagn och dekorerat inne på restauranger och caféer.
På kvällen gick vi ut på balkongen för att fota Akropolis. Tyvärr lite för sent. Men vi såg att vi bodde granne med en sån där söt kyrka. Det skulle vi börja med imorgon efter frukost. Det blev några avsnitt av tv-serien Fargo innan läggdags.

2018-11-30
Grannen på andra sidan gatan var Church of Agios Dimitrios Psirri eller Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου Ψυρρή som grekerna säger. Kyrkan var jättefin på insidan. Det börjar bli slitet här och var och det är väl spåren efter Greklands ekonomiska förmåga.

Insidan på kyrkan

Vi började gå mot Akropolis. På vägen fick jag med Gunsan i lite “gatukonst”.

Gunsan i ovanlig miljö

Några kvarter från Monastiraki började det se trevligare ut på gatorna. Det var finare shoppinggator. Där vid ett litet torg ligger också Atens katedral. Utanpå var den inte så vacker men fin inuti. Gunsan tände några ljus och jag knäppte kort.

Inuti Metropolis-katedralen

Katedralens granne var en mindre kyrka

Agios Eleftherios Church

Vi tog oss genom några stökiga kvarter igen innan vi kom fram till Hadrian’s Arch, en slags triumfbåge. Den byggdes till den romerska kejsaren Hadrianus för att hedra honom till hans hjälp för staden.

Hadrian's Arch
Hadrian’s Arch

Bakom triumfbågen ligger resterna av Zeus Tempel, Olympieion. Han var de olympiska gudarnas fader. Bara 15 av de ursprungligen 104 kolonnerna står på plats och en syns liggande. De var riktigt mäktigt att se de 21 meter höga byggnadsverket. Otroligt att de fick ihop ett sådant på den tiden. Det tog i och för sig 600 år att bygga klart det.

Temple of Zeus with Acropolis in the background

Nästa plats blev Akropolis, vaggan av Aten och platsen där det började. Här föddes demokratin. Det var i och för sig bara vuxna manliga medborgare som hade rösträtt men alltid en början.

Dionysosteatern byggdes på 500-talet f.Kr. på Akropolis sydsluttning.

Gunsan på Dionysosteatern

Amfiteater på den sydvästra sluttningen av Akropolisklippan heter Herodes Atticus Odeion. den blev klar på 160-talet e.Kr. 5000 fick plats i publiken.

Herodes Atticus Odeion

Utsikt från toppen av Akropolis. Här gick det att se Hadrian’s Arch och Temple of Zeus. Mitt i den stora skogen ligger den gamla olympiastadion.

Utsikt från Akropolis

Åt andra hållet såg vi Lykabettos. Atens högsta berg på 277 meter över havet. Det syns ganska bra från andra höjder. Dit ska vi imorgon.

Lykabettos sett från Akropolis

Ett av de mindre templen på klippan, Athena Niketemplet, var utsmyckat med 5 statyer som pelare. Templet är rest för gudinnan Athena Nike som var visdomens, hantverkets och krigföringens gud.

Athena Niketemplet

Det största templet, Parthenon, var svårt att fota på plats. Det är rest som en hyllning till gudinnan Pallas Athena för hennes skydd av Aten och Grekland. Det tänkte jag fota på håll senare.

Gunsan på Areopagus Hill. Platsen där högsta domstolen en gång höll till

Utsiktsplats

Klockan började springa iväg men ett till ställe skulle vi hinna med. Den stora utgrävningen vid Agora. Där ligger ett av de bäst bevarade templen eller ett av de som klarat sig bäst. Det grundades 400 f.Kr. och står stolt kvar än. Användes som grek-ortodox kyrka till 1834.

Hefaistos tempel

Området i sig är som en park. Det finns lundar med diverse träd. Munkparakiten trivs i såna här parker och vi såg dessa på flera platser. Dess läte gick inte att ta fel på.

Munkparakit

Området hade ett 20-tal byggnader. Många av dem var bostadshus men också diverse mötesplatser. Vi kikade runt bland ruinerna ett tag innan hungern tog över. På andra sidan tågviadukten finns en hel gata av uteserveringar. Det blev Souvlaki på kyckling med pommes för mig igen.
På kvällen satt vi på samma gata med gasolvärmare bakom ryggen och var sit glas på bordet. Gunsan drack någon drink och jag testade en lokal ölsort, Mythos. Den gick bra att testa flera gånger 🙂

2018-12-01
Klockorna ringde tidigt hos grannen på morgonen. Jag tror klockan var kvart över sju. Vi skulle ändå upp och äta frukost så inga sura miner. När vi var klara gick vi österut mot Lykabettos. På vägen passerade vi den lilla fina Panaghia Kapnikarea-kyrkan. Kyrkan byggdes på 1000-talet. Den ligger centralt i Aten i utkanten av shoppingområdet Plaka.

Panaghia Kapnikarea-kyrkan

Vi fortsatte österut och hamnade på Syntagmatorget.

Parlamentet sett från Syntagmatorget

Framför parlamentet patrullerar högvakten. Vaktbytet ska vara en sevärdhet men det hade vi inte tid att vänta in. Vi gick vidare och letade på stigen som går upp på kullen Lykabettos. Den var kantad av palmer och stora kaktusar. Namnet tros komma från grekiskans ord för varg, lycos, och att platsen var ett tillhåll för vargar.
Det var så varmt idag att jag fick ta av mig jackan. På toppen står ett kapell tillägnat sankt Göran. Kapellet byggdes på 1800-talet.

Sankt Görans kapell

Imponerande takmålningarna

Vi satt oss ned en stund och njöt av vädret. Det var nog inte mycket mer än tio grader men solen värmde skönt.

Utsikt över hela Aten

När vi skulle ned för kullen tog vi “tåget”. Allt för att spara knäna 🙂

Lykabettus bergbana

På vår väg till Panathinaikostadion (olympiastadion), passerade vi både premiärministers och presidentens hus. Där var det vaktbyte för högvakten. Det var lustigt att se dem med sina tofsar på skorna och den ryckiga gången. Ibland gick de i slowmotion.

Högvakt

Efter ett tag kom vi fram till Panathinaikostadion. En imponerande byggnad som invigdes 329 f.Kr. Den blev senare återuppbyggd i marmor 1870. Cirka 80000 åskådare får plats och 1896 var arenan huvudstadion under Olympiska spelen.

Panathinaikostadion

Vi provade på att känna oss som ett par betydelsefulla (på den tiden) människor.

Bästa sittplatserna

Genom “spelaringången” kom man vidare till en museibyggnad med facklor och affischer.

Facklor från Insbruck (1976), Lake Placid (1980) och Calgary (1988)

Så här såg Sveriges reklamaffisch ut för spelen 1912

Olympiska Spelen i Sverige 1912

Jag testade banorna och att stå överst på prispallen på en OS-arena innan vi gick vidare mot nästa plats.

Efter att ha sneddat genom parken Ethnikós Kípos nådde vi Zappeion. Byggnaden används för konferens och utställningar för privata och publika ändamål. Det var den första byggnaden som återskapades inför de moderna olympiska spelen. Fäktningens huvudarena var här på Zappeion.

Zappeion

En dansk arkitekt ritade byggnaden. Det gjorde han bra.

Arkitektoniskt konstverk

Gunsan vid pelarna på utsidan

Trafiken var det ingen ordning på. Det dubbelparkerades till och med i korsningar.

Parkeringskaos

Nu siktade vi på Filopappos kulle. Den ligger väster om Akropolis så det tog ett tag att nå den. På toppen av kullen blev vi belönade med en vacker utsikt över Akropolis.

Akropolis sett från Filopappos kulle

Parthenon är det stora templet mitt på kullen.

Middagen åt vi på den trevliga restaurangen vi startade vårt besök av staden på. Det blev souvlaki ännu en gång. Öl hann jag också med till maten.
Kvällen spenderades på uteservering. Några Mythos rann fint ned i strupen. Gunsan tog bland annat en zombie.
Timmen innan läggdags blev det Fargo igen.

2018-12-02
Sista dagen tog vi sovmorgon. Jag tittade ut en sista gång över Aten och konstaterade att det finns både fula och fina byggnader.

En brokig stad

På vägen till flygplatsen blev det lite jobbigt. Hela centrum var avspärrat för en löpartävling. Vi fick åka runt halva staden innan chauffören hittade en polis som lyfte snöret. Vilken soppa…..
Vi hann i alla fall med planet. När vi hämtat väskor och gått ut var klockan ca halv fyra. Det började redan bli mörkt. Vi som hade ljust till halv sex nyss….

Ett välkänt flygledartorn

2 thoughts on “Aten, Grekland”

1. En härlig långweekend till en härlig plats blev det och det syns verkligen i dina bilder. Vilket ställe <3