Finnskogsleden – Hälsingland

I somras såg jag en karta över området runt Annefors. Där fanns en led markerad med namnet Finnskogsleden. 35 kilometer runt med iordningställda vindskydd och ett par sovstugor. Jag visade kartan för Gunsan och hon gillade vad hon såg.
Förra veckan beställde jag kartan och nu kan den arkiveras tillsammans med andra 🙂

Uppstigning 04:30 för frukost och de ca två timmar bilkörning som väntade. Väderprognoserna sa uppehåll men molnigt hela helgen. När vi närmade oss utgångsplatsen stänkte det likt förbannat. Gortex-kläder fanns med i packningen men dessa byxor är ingen höjdare att gå i. Gortex ska andas men det klarar inte av den mängd jag transpirerar med fullpackad ryggsäck i uppförsbacke.
Bilen parkerades och vi gick bort mot leden. Det kom bara små stänk uppifrån och det kändes bra. Hur skulle det vara i skogen? Jo då, det var blött i gräset. Efter några hundra meter vände jag mig mot Gunsan och sa att detta kan bli blött. Jag känner redan att det gått igenom. Vi knallade uppför den långa åsen. Det sög skönt i benen att pressa på uppför. Här och var fanns informationsskyltar om platser och människor. Kul med historian kring platsen.
Efter ungefär fem kilometer fick vi stanna. Jag var tvungen att tömma kängorna på vatten. Trots goretex i kängorna var jag dyngsur om fötterna. Det var så mycket vatten i gräs, ris och ljung så det rann från byxorna ner i i kängorna. Dessa upprepade sig var tredje kilometer från första stoppet. Ibland passade vi på att äta en smörgås eller ett ägg samtidigt.
Vid ett hygge skrämde vi en kungsörn i en torraka, orrar spelade på en myr vi gick förbi. Vi lyckades också skrämma en älg så den sprang rakt in i slyn. Det smattrade från hornen länge och väl. Någon älg såg vi inte men detta är den enda troliga förklaringen 🙂
Lunch blev det klockan halv två. Då hade vi gått ungefär 18 kilometer. Det blev torrmat med kyckling och ris i påsen. En timme senare hade vi gjort oss i ordning för att gå vidare. Landskapet var bra kuperat. Det kändes som en fjällvandring med allt upp och ned för höjder. När vi kom ner för en höjd korsade vi en väg. Där hade vargar markerat. Benbitar och en klöv låg vid hårig avföring.
En kilometer senare kom nästa hög med avföring. Inga benbitar men lingon och blåbär i dessa. Den senaste “påfyllning” av högen verkade ganska färsk.
Nu började vi närma oss slutet på dagen och vi skulle hinna till det vindskydd vi planerat. Vi fick en timme över att samla ved på också. Vi satt barfota och grillade korv. Fötterna måste få luft ett tag. Mina såg inte fräscha ut alls efter en dag i blöta skor.
Innan läggdags tog vi en kort promenad till ett hygge för att se stjärnhimlen. Hela vintergatan lyste och varenda stjärna lyste starkt. Här skulle ett stativ varit roligt att ha med sig.
Det var skönt att krypa ned i sovsäcken efter en lång dag. Tror vi somnade direkt båda två. Jag vaknade till ett par svängar under natten men somnade om fort. Vid sju vaknade Gunsan och då var det morgon. Frukost med varm fruktsoppa (kaffe) och några mackor satt fint. Vi tog det lugnt på morgonen och kom inte iväg förrän halv tio. Båda två i torra strumpor 🙂
Vi passerade först några myrar innan det blev skog igen. Få stunder gick vi på skogs eller traktorvägar. Det var inte så långt kvar men det var många branta partier. Vi passerade också en gammal fäbodplats där jag skulle kunna tänka mig en stuga. De sista kilometrarna var jobbiga. Jag behövde stanna varannan kilometer innan vi kom fram. Men fram kom vi 🙂
Detta var en riktigt trevlig helgtur och jag kan varmt rekommendera den. 5-6 vattenkällor finns runt leden och ett bra gäng platser att sova på om man inte väljer tält.

Vägval mitt i skogen
Gunsan
På myren
Vargskit, ben och klöv
Vargskit med lingon och blåbär