Höstvandring

I höstens klara luft är det skönt att vara i skogen. Jag hade kollat ut en tur som skulle hålla oss i skogen större delen av dagen. Normalt är det myggplåga i området men det skulle nog gå bra nu.
Jag var lite nervös inför resan. Gunsan har köpt bil och nu skulle hon köra oss 😉
Strax bredvid mygghålen runt Dalälven började vår dagstur. Mygg var dock inget besvär denna tid. Vi skulle få “problem” med andra insekter. Efter fem hundra meter vek vi av grusvägen och in i skogen.

Rosa svamp växte på stubben (Vargmjölk, Wolf's milk, Lycogala epidendrum)
Rosa svamp växte på stubben (Vargmjölk, Wolf’s milk, Lycogala epidendrum)

Vi såg flertalet slagghögar och gamla gruvhål. Här bröts flera ton malm varje år då gruvorna var i drift. Inga vägar synliga så antingen har det burits ut av människor eller hästar.

Gamla gruvhål efter malmbrytning

Vi passerade ruinen från en liten bunker där dynamit lagrats innan mänskliga spår i naturen upphörde. Det var lummig skog till en början men variationerna var många.

Gunsan är stigfinnare

Ibland var det bara som en gata i skog eller över hygge. Någon på backen väl markerad stig var det inte tal om. Ibland fick vi leta men oftast gick det lätt att se.

Skogen håller på att återhämta sig

Det var gott om bär. Mest lingon men även blåbär. De sistnämnda började bli lite vattniga.

Något djur hade lämnat detta bär på stubben

Vi vandrade läng väg på hällmarker bland knotiga tallar och genom raviner innan vi kom till detta brandtorn från 1929.

Tornet

Jag vet inte exakt hur högt det är men Belåstornet utanför Bollnäs är 20 meter och det är lika konstruktion på dessa.

På väg upp

Utsikten var god från tornet. Vi tog en fikapaus där uppe. Det var vi värda.

Från tornet på höjden syntes det mil åt alla håll

Vi hade båda med kikare och försökte lista ut vad vi såg…
Efter någon kilometer tog hällmarkerna slut och det blev skog och hyggen igen. Det var oftast fin skog att vandra i. Vi gick inte mycket på grusvägar men lyckades gå förbi flera gamla fäbodar.

Fäbodvall
Gammal körväg

Det var mest barrskog vi vandrade i. Där det var lite blandat såg vi en del kantareller. Vi orkade inte plocka några.
Ett rasat trä styrde mig runt lite offside. Där hittade jag denna skalle som ser ut att vara från en grävling.

Skalle från grävling

Vi hade tur med vädret och kände inte en droppe förrän vi hade två kilometer kvar. Hade det regnat rejält så var vi precis vid ett regnskydd men det kom bara droppar.

Flyttblock

Vi avslutade med en liten avstickare för att hitta kantareller. Jag har aldrig sett så stora gulingar som vi hittade där. Vi plockade bara aktivt några minuter men det räckte till och blev över.

Hur var det med insekterna då? Ja, det var ju inte mer än några få myggor att vifta bort men älgflugor fanns i massor. Om jag räknar lågt viftade/plockade jag bort 2 för varje 100 meter. Det blir 20 per kilometer * 23. Säkert var det fler än 1000. 7 fästingar hittade jag också varav en bitit sig fast. Gunsan hade 1 fästing och en bråkdel av älgflugorna.

6 thoughts on “Höstvandring”

1. Det var adrenalinutsöndringen från dej efter bilåkandet dom gillade, hästflugorna…. Man ska inte vara rädd i förskott ;). Härlig tur var det, 2 mil är friskt…:D

1. Hej Andreas!
      Det här var en dagsvandring för några år sedan och jag letade inte efter någonstans att tälta. Varför inte i toppen på tornet om vädret är ok? Tror det är naturreservat så kolla regler 👍