Bilen packad…

… med fiskegrejor och kamera. Eftersom jag missade gårdagens driftning/gäddfiske med Hampus pga av Djurgårdens finalmatch så tänkte jag ta revanch. Fiske på förmiddagen och foto efter det.
Det började riktigt illa med att jag inte hittade något tafsmaterial. En nästan ny 30-yards spole med Tyger. Jag fick köra på med höstens kvarlämnade. Sjösatte flytringen och paddlade snett uppströms. Vårfloden drog mig snabbt nedåt. Jag paddlade på för fulla muggar ett bra tag innan jag ens märkte någon skillnad. När jag kommit över till andra sidan kunde jag lägga mig efter kanten och sakta fiska mig neråt. Efter ett femtontal kast bet det i rejält 10 meter från ringen. En bred rygg var upp och välvde i ytan. Fisken gick ut i strömmen och snapp så var den fri. Knuten på höstens grejor hade behövt en genomgång. Med nytt beteslås på tafsstumpen som var kvar lyckdes jag att locka ännu en fiske efter ett tag. Den bet i så försiktig så jag hann inte med något mothugg. Även denna fisk gick förlorad. Till slut lyckades jag äntligen få en gädda på kroken men storleken skulle reklameras. Hade bara 400-objektiv med ut så någon bild blev det inte. Inte ens på någon av de tre fiskljusarna som ständigt ryttlade i närheten. Premiären är i alla fall avklarad.
Slänger in en bild från förra årets premiär…

© Anders Sjöberg

Fiskegrejorna plockades ihop och jag gav mig iväg mot Mårdängssjön. På vägen ut såg jag 7 ormvråkar som jagades bort av en hel flock måsar. När jag närmade mig sjön såg jag även här en fiskljuse stå och ryttla. Jag passerade sedan stjärtmesar och rödhakar innan jag kom fram till den långa (100-tals meter) spången som leder ut till tornet. Den låg 1-2 decimeter under vattenytan. Tur jag tog stövlarna : )
Från tornet såg jag diverse sjöfåglar. En trana spatserade på en gräsö tillsammans med tofsvipor, grågäss, kannadagäss och en gås jag inte sett förrut. Det visade sig i efterhand vara sädgås fast med vit markering i ansiktet. Storspoven tutade när den flög förbi. Jag hade hoppats på havsörnen men den lös med sin frånvaro. En fikapaus när solen gott i moln påminnde mig om att sommaren har en bit kvar. brrrr…
På tillbakavägen spanade jag in ett stjärtmespar som samlade torrt gräs och fjädrar till sitt bobygge.
En yngre brun kärrhökshanne flög förbi över trädtopparna…