Fiske hos vår granne i väster

Strömfisket hade blivit eftersatt denna försommar/sommar så det var verkligen skönt att få komma iväg, även om det så bara var en helgtripp. Resan började med en riktig “reset” på torsdagen i Hudiksvall så vi kom inte iväg alltför tidigt på fredag morgon. Skräpmaten satt också bra i magen så där dagen efter. När vi tagit oss fram till stugan efter en halvtimmes bärande så kändes det helt underbart. Allting var tyst runt ikring förrutom fåglarnas kvitter. Strålande solsken och ephemera danica, sandåsändan, kläckte i massor. Vi satt oss ner på den lilla altanen med varsin öl i näven och lugnade ner oss lite. Varför har inte jag en sån här stuga?

Vi började sakta att klä på oss vadrbyxor med tillbehör och rigga våra spön. Drömmen att komma ner på nacken vid utloppet ur sjön hägrade. Både Mats och jag kunde se storöring och 55cm’s harrar gå där och mumsa i sig av “rocken”. Väl nere på nacken så kom ett bakslag, Mats Hardy-spö gick av 15cm i toppen när han bara spände spöt något. Inte ett kast var gjort.  De vakande fiskarna lyste också med sin frånvaro. Något sporadisk vak var det iaf och Mats lyckades få en fin öring på ~8hg. Vi gick ned längs ån men den verkade helt övergiven. efter någon timme gick vi tillbaka till altanen för en öl/whisky och engångsgrillen sattes igång med en varsin rejäl köttbit på. Jag provade strömmen igen efter maten men utan lycka. Jag gick då tillbaka till Mats för någon ny whisky och öl på altanen innan vi kröp ned i sovsäckarna.
Lördagsmorgonen vaknade jag klockan 06:00. Gick ut för att få mig lite luft och titta på den vackra naturen. Sjön låg helt spegelblank.

Efter frukost drog vi ned till nacken igen. Tyvärr hade det börja blåsa rejält. Åsandsländorna kläckte/svärmade fortfarande men fisken verkade inte intresserad av dessa. Fisket var riktigt trögt. Efter första utloppsströmmen kommer en kort lugna och sedan en ny mindre ström. Där lyckades jag i alla fall få till matharren. Det blev några öringar också men när Mats gör så härlig pannerad harr så blev det det som serverades till middagen. Fantastiskt gott!
Vi varvade fisket med någon öl och whisky men det som gav mest var tyvärr det senare. På vägen senkvällen lyckdes jag till och med att halka i ett biflöde till ån och få in vatten i vadarna så det var bara att ge upp. Hade fisket varit bättre hade jag överlevt detta men inte nu. Vi tänkte inte bära tillbaka några öl/whisky till bilen så det var till att börja jobba på den biten istället.
Söndagen försvann iom en kraftig nederbörd. Typiskt.
Hur som helst var det skönt att komma iväg…..som vanligt